UVOD
„Erich von Däniken je švicarski državljanin. Rođen je
1935. Po zanimanju konobar. Godine 1965. uzeo je u najam hotel »Rosenhügel« u
Davosu (Šv.) i s vremenom postao njegovim vlasnikom. Već zarana strastveno ga
zanosi arheologija, osobito ideja o porijeklu čovječanstva. Sa 19 godina
poduzima prvo putovanje u Egipat da bi kao amater proučavao neke tamošnje
arheološke nalaze. Kasnije će proputovati više od 100.000 km po svim
kontinentima da bi posjetio brojna arheološka nalazišta i razgovarao s mnogim
stručnjacima. 19. studenoga 1968. bio je u Beču uhapšen i predan švicarskim
vlastima, koje su ga stavile u istražni zatvor. Optužnica ga je teretila za
pronevjere u iznosu od 400.000 švic. franaka. U istrazi je ustanovljeno da je i
prije toga u toku desetak godina u četiri navrata bio sudski kažnjen zbog
krađe. U istražnom zatvoru napisao je svoju drugu knjigu »Povratak zvijezdama«.
Prema izjavama zastupnika izdavačke kuće Econ u Düsseldorfu već je od prve
knjige, »Sjećanja na budućnost«, zaradio milijun švic. franaka, jer je brzo
bila prevedena na 23 strana jezika. S obje knjige stekao je toliko da je mogao
isplatiti sve dugove. No to nije bilo dovoljno. Sud kantona Graubünden u Churu
osudio ga je 13. veljače 1970. na tri i po godine zatvora. Već pošto je izašla
prva knjiga, njegovi su ga prijatelji i simpatizeri branili, nazvavši ga
»dobroćudnim genijem« koji je imao određenih poteškoća novčane naravi. Time su
htjeli reći da su njegova brojna putovanja zahtijevala mnogo veća sredstva nego
što ih je mogao namaknuti svojim radom pa se zaduživao gdje je mogao i gdje
nije mogao. A tjerala ga je strastvena želja da, kako je tvrdio, osnuje novu
granu arheologije, tzv. »pretpovijesnu kozmonautiku«.“[1] Tokom
zadnjih 20 godina Däniken održava predavanja diljem svijeta a za svoj istraživački
rad primio je mnoga međunarodna priznanja. Napisao je sve skupa 20 naslova koji
su prevedeni na 28 jezika i širom svijeta prodani u preko 51 milijun
primjeraka. U svojoj lieteraturi Däniken se bavi tajnama povijesti
i to prvenstveno onima arheološke prirode čijim se svakim novim otkrićem, kako
veli Däniken, širi krug pitanja u čijem središtu se kao odgovor uvijek nalaze
stare kulture čovječanstva.
Nadalje, na mnogim popularnim polu-znanstvenim portalima i ytb kanalima nalazimo Dänikenovo mišljenje (premda mnogi možda i nisu čuli za nj) kao sasvim legitimnu i (začuđujuće) jako dobro prihvaćenu teoriju. Zato je možda potrebno kritički sagledati obije strane i prosuditi o čemu se tu radi.
POTJEČE LI ČOVJEČANSTVO SA ZVIJEZDA?
Dänikenova
knjiga naslova „Sjećanja na budućnost“ pisana je, kao i ostale njegove knjige, znanstveno-popularnim
stilom. „Uz brojne znanstvene podatke iznose mnoštvo fantastičnih tumačenja,
izvoda i zaključaka.“[2] Osnovna mu misao sliči na
nekakav manifest: „»Pouzdano je da s našom prošlošću, kaže Däniken, dugom
tisuće i milijune godina, nešto nije u redu! Ona je prepuna nepoznatih bogova
koji su u svemirskim brodovima posjećivali dobru staru Zemlju! U njoj ima
tajnih oružja, superoružja i nezamislivih tehničkih spoznaja kojima mi ni do
danas još nismo posve ovladali. — S našom arheologijom nešto nije u redu! ... A
ni s našim religijama nije nešto u redu! ... Doba svemirskih putovanja
razotkriva tajne. Kozmonautika, koja teži k suncima i zvijezdama, otkriva nam i
bezdane prošlosti... Mi zapravo tvrdimo: u pradavno doba naši su preci
doživjeli posjet iz svemira! Iako danas još ne znamo tko su bila ta
izvanzemaljska inteligentna bića i s koje su daleke zvijezde stigla, ipak
izjavljujemo da su ti »stranci« uništili jedan dio današnjega čovječanstva i
stvorili novog čovjeka, možda prvoga homo sapiensa (str. 13—15).“[3]
Kao
što vidimo autor uz znanstveni jezik koristi i puno mašte. A na veliko pitanje
ima li života u svemiru odgovara: „»Što je 7000 godina ljudske povijesti prema milijardama
godina povijesti svemira?... Tko može dokazati da na nekom drugom planetu nisu
postojali pogodniji uvjeti za razvoj razumnih bića?... Smije li se ta mogućnost
zabaciti? Dosad smo to činili. Koliko su se puta srušili stupovi našega znanja!
Stotine i stotine pokoljenja vjerovala su da je Zemlja ploča. Tisućama je
godina vrijedilo nepovredivo pravilo: Sunce se okreće oko Zemlje... Vrijeme je
da otkrivajući beskrajan, neistražen svemir, spoznamo svoju sićušnost. Tek će
nam tada biti jasno da smo mravi u svemirskoj zajednici. Međutim, svemir je
naša prilika: to nam, naime, i »bogovi« ( = svemirski astronauti, primj. ur.)
obećaše« (I, str. 23). Stoga Däniken u budućnosti predviđa susrete s nepoznatim
i dalekim svemirskim civilizacijama.“[4]
„U
istom stilu Däniken se obraća prošlosti čovječanstva s pitanjem: »Znamo li ili slutimo
li da su neka nama nepoznata razumna bića mogla već prije 10.000 godina znati
ono što mi danas znamo?« (I, str. 34). Däniken to svakako ne samo sluti nego do
kraja obiju knjiga strastveno dokazuje i brani. I više od toga! Razumna bića su
nas posjetila! I ostavila na Zemlji uočljive tragove... To su zapravo »bogovi«
koji su inteligencijom, a možda i rastom daleko nadvisivali naše pretke. Zato
nas on poziva: »Pokušajmo se dokopati nasljedstva što nam ga ostaviše »bogovi«!
(I, str. 35). Najveći dio prostora posvećen je otkrivanju tog arheološkog »bogovskog«
nasljedstva.“[5]
Zašto
te astronaute naziva bogovima? Na to pitanje odgovara: „Prije tko zna koliko
tisuća godina Zemlju (su) posjetili astronauti s nekog drugog planeta. Znamo da
naši nevješti, priprosti preci nisu mogli shvatiti razvijenu tehniku
astronauta. Obožavali su astronaute kao »bogove« koji su stigli sa zvijezda, a
astronautima nije preostalo ništa drugo nego da se pomire s tim obožavanjem —
uostalom, i naši astronauti moraju biti načistu s tim da će, možda, doživjeti
takvo štovanje na nepoznatim planetima« (I, str. 58).“[6]
„Kao
dokaz svoje teze Däniken kroz poglavlja niže cijeli niz starih dokumenata, kao
Gilgameš, Kabbalu, Vede, tekstove iz Mahabharate, iz eskimske, indijske, Maja i
drugih mitologija, razne legende, pa čak i Bibliju. U njima on vidi izvještaje o
nadzemaljskim bićima, o njihovim vatrenim nebeskim kolima i oružjima. Zatim
opisuje stare crteže, zemljopisne karte, pećinske slike, ogromne kamene kugle,
ruševine gigantskih građevina i kolosalne kipove na Uskrsnom otoku. Svi ti
nalazi, za arheologe još puni zagonetaka, zapravo se ne mogu drukčije protumačiti
osim uz pomoć djelovanja izvanzemaljskih inteligentnih bića koja su našu Zemlju
u pretpovijesno doba povremeno posjećivala. Ta su bića odgovorna i za
stupnjevit razvoj tehničkih i kulturnih sposobnosti čovjeka. Oni su i općili s
ljudima i njihovi potomci postadoše nosioci tehničkog i kulturnog napretka na
Zemlji.“[7]
Autor
postavlja važno pitanje: „kada su i s čega naši preci postali razumni?“[8] On na mnoga pitanja
odgovara biblijskim citatima. „Tako već uz izvještaj o stvaranju
čovjeka: »Načinimo čovjeka na svoju sliku . . ,« postavlja pitanje: »Zašto Bog
govori u množini?« Misleći valjda da biblijska znanost toga još nije uspjela
protumačiti, iznosi svoju interpretaciju prema kojoj se tu pojavljuju »bogovi«
koji su stvorili sebi sličnoga — »homo sapiensa«. Ili uz rečenicu u Knjizi
postanka 6, 4: »U ona su vremena — pa i kasnije — na Zemlji bili divovi, kad su
sinovi Božji općili s ljudskim kćerima pa im one rađale djecu. To su oni od
starine po snazi glasoviti ljudi«, pita Däniken: »Da nisu to opet bili tehnički
obrazovani astronauti s neke druge zvijezde?«“[9] On je „uvjeren da veliki Bog
univerzuma nema ništa, ama baš ništa zajedničko s »bogovima« što s javljaju u
legendama, u mitovima i u religijama.“[10] Iako kako sam tvrdi nije
mu želja osporavati religije nego ukazati na protuslovlja.[11]
1.
Koliko vrijedi Dänikenova teza da čovječanstvo potječe od zvijezda?
Prvo
pitanje koje se postavlja je: Ima li osim na Zemlji uopće života u svemiru? „Slavni
engleski astronom James Jeans još je držao da je život »vrlo rijetka pojava«.
No američki astronom David Buhi je (...) iznio tvrdnju da je svemir pun
životnih klica. U međuzvjezdanom prostoru dokazana je prisutnost oblaka
formaldehida, kao i vode, metana i amonijaka. Dakle, neke vrste »dah života«.“[12] Statistički podaci idu u
korist života. Samo u našoj galaksiji - Mliječnoj stazi nalazi se između 200 i
400 milijardi zvijezda. Koliko samo mogućnosti za planet sličan našem. No iznad
svega postavlja se problem udaljenosti, tako i sve da ima inteligentnog života
u svemiru pitanje je da li ćemo mi ili oni (ako ih ima) ikada imati tehnologiju
kojom bi prelazili te mnoge svjetlosne godine. Biolozi su suzdržani jer bi prvo
voljeli vidjeti bar jedan dokaz za inteligentan život u svemiru.[13] „Samo se po sebi razumije
da takvu mogućnost nitko ne može isključiti, ali je ne može ni znanstveno
zasnovati.“[14]
Däniken
„optužuje »znanost« da je nepokretna, da joj nedostaje hrabrost, pripisuje joj
konzervativno držanje i ukalupljenost starim načinima mišljenja.“[15] Ali jasno je da znanost „priznaje
samo takvo znanje koje može izdržati stvarnu i konstruktivnu kritiku.
Zajednički instrument cjelokupne znanosti je logika. Nove znanstvene teze
nastaju tek onda ako postoje nužni logički zaključci ili bar ako su takvi
zaključci mogući.“[16] Razlozima kojima
raspolaže Däniken nedostaje dokaza. A da se vratimo na najveći problem,
udaljenosti „Pascual Jordan misli da još »najmanje nekoliko stoljeća, a možda i
nekoliko tisućljeća čovjek neće moći poletjeti izvan Sunčeva sustava. A što će
biti poslije toga, to uopće još ne možemo prognozirati«.“[17] Bitno je pitanje
statistike i to da se u tako ogromnom svemiru dvije civilizacije uopće
susretnu.[18]
Na to pitanje daje odgovor i dr. Jacques Vallée, francusko-američki ufolog,
možda i najozbiljniji znanstvenik koji se bavi ovim fenomenom. On, „tvrdi da leteći
tanjuri ne dolaze sa neke udaljene planete već isključivo iz neke druge
dimenzije. On je zaključio da vanzemaljci mogu dolaziti od bilo kuda. Ta bića
mogu biti multidimenzionalna, izvan svemira i vremena...“[19] To bi moglo riješiti
pitanje udaljenosti ukoliko bi teorija bila točna. No za sada nije provjerljiva
tako da ostaje u domeni fiktivnih teorija. „U siječnju 1969. izašao je tzv,
»Condonov izvještaj« u knjizi: Daniel S. Gillmor... (... to je izvještaj...) tridesetsedmorice
učenjaka pod vodstvom profesora C. U. Condona. (...) Harry O. Ruppe, profesor
kozmonautike na tehničkoj visokoj školi u Münchenu i dugogodišnji suradnik
Wernhera von Brauna, veli o tom djelu: »Uza svu stvarnost i ozbiljnost toga
izvještaja mjestimično je, napet poput kakva kriminalnog romana. Čitalac tako
dobiva dobar uvid kako se konkretna znanost suočava s nepoznanicama«. U njoj je
istraženo 45000 izvještaja o 15000 slučajeva. Ostatak od 2,5'% ostao je
nerazjašnjen.“[20]
Moguće je zabaciti logiku na stranu i pristati uz nesigurne predodžbe. Ali kada
bi postojao jedan jedini komadić koji naša tehnologija nije mogla proizvesti
bio bi to dovoljan dokaz ali koliko je javnosti poznato takav predmet ne
postoji.[21]
Osim ako se jako dobro skriva, ali to već ulazi u domenu teorija urote. A i neki
će onih 2,5 % nerazriješenih slučajeva shvatiti kao priznanje. U to nećemo
ulaziti već se vraćamo Dänikenu koji vanzemaljce stavlja u pretpovijesno doba[22] i idemo vidjeti u kakvom
je odnosu Sv. Pismo i kozmička astronautska hipoteza.
2. Sv.
Pismo i kozmička astronautska hipoteza
Što Sv. Pismo kaže da je čovjek stvoren na »sliku Božju«, to ne znači, kako Däniken misli, psihičku i fizičku sličnost, nego odgovarajući odnos prema Bogu — a taj će prema osnovnom biblijskom motivu biti — u pravednosti pred Bogom. Kad u Bibliji Bog kaže: »Načinimo čovjeka!«, Däniken smatra da taj »Mi« znači množinu osobi. Međutim, u starom hebrejskom često se za Boga upotrebljava izraz »Elohim«. A ta je riječ u predizraelsko doba mogla značiti bogove. No u Bibliji Elohim znači Bog, a Bog kao Bog Izraelaca dao je sebi u Starom Zavjetu ime »Jahve«, što je vlastito ime za jednoga i jedinoga Boga, čije ime se Židovi kasnije nisu usudili izgovarati. Zagonetna rečenica o »sinovima Božjim« koji su općili sa zemaljskim kćerima, potječe možda iz neke priče i nije jasna. No nasuprot Dänikenu, divovi koji su otuda nastali označeni su kao zli pred Bogom (po Dänikenu u to bi bilo pred »bogovima«) i zbog toga su uništeni u općem potopu.“[24] Što i nije posve točno jer se Nefili javljaju u Bibliji i nakon potopa. Kada Däniken govori o sudbini Sodome i Gomore on govori o uništenju atomskim oružjem dok se općenito misli da se to zbilo nekom prirodnom katastrofom. Tako da i ovo pitanje ostaje u domeni možda je, ali vjerojatnije nije. Nadalje, „upravo je neumjesno tumačenje da je Kovčeg Zavjeta bio električki nabijen i da je služio kao sprava za govor preko koje su stizale Božje poruke. O tome nema govora u Bibliji, ni u tekstu niti u kontekstu.“[25] „Promašeno je i kad Däniken polemizira protiv »dosadašnjega« pojma o Bogu. On ne može sebi predstaviti da su u različitim vremenima ljudi na različite načine doživljavali Boga i da su o njemu govorili na ljudski, antropomorfan način (Bog se vozi u kolima, Bog putuje, Bog se kaje itd.). Držeći se dogmatskog i filozofskog pojma o Bogu, Däniken nastoji sve ostale biblijske pojmove o Bogu nategnuti na svoju tezu o kozmičkim astronautskim »bogovima«.“[26]
3. Kako
protumačiti Dänikenov publicistički uspjeh?
„Samo
na njemačkom govornom području njegove knjige su premašile milijun prodanih primjeraka. Prevedene su na 23 strana jezika.
Izvodi iz njih izašli su u tisućama novina i časopisa na svim kontinentima. Jedna
anketa u Z. Njemačkoj pokazala je da dva od tri građana znaju za Dänikenovu
hipotezu o posjetu svemirskih stranih astronauta našoj Zemlji u pretpovijesno
doba. Na pitanje smatraju li tu tezu vjerojatnom gotovo četvrtina odgovara
potvrdno.“[27]
On govori o zagonetkama koje uzbuđuju ljudski duh i te zagonetke spretno
ističe.[28] Piše zanimljivim stilom i
„poluznanstveno“ što upravo odgovara današnjem prosječnom čitatelju. No najveći
je njegov uspjeh što zna pokrenuti maštu čitalaca.[29] Tu zanemarenu, a bitnu
stavku znanosti. Nula je plod mašte. „Da nije bilo mašte, nikad ne bi Keppler
pronašao zakone nebeske mehanike niti James Watt parni stroj, a Mohorovičić
diskontinuitet zemaljske kugle.“[30] I stotine drugih izuma
proizašlo je kao plod mašte. A koliko je samo mašte trebalo za evangelizaciju
svijeta. No mašta može i zavesti, stoga je potrebno uzimati Dänikenova
mišljenja razumski s dozom skepse.
4. Zašto
je ovaj prikaz bio potreban?
„Däniken
obrađuje pitanja: jesu li strana razumna bića utjecala na razvoj čovječanstva i
ljudske inteligencije? I: ima li danas inteligentnih bića na drugim planetima?
Na taj način on obrađuje pitanja o porijeklu čovjeka, čovjekova razuma, kulture
i civilizacije. A ta pitanja nisu samo empirijska već i filozofska. Dotiču i
područje religije. Prema njima nije nitko ravnodušan. Svojim je pitanjima
izazvao i učenjake. Kao što smo vidjeli, oni ga uvažavaju čak i više nego što
bismo očekivali. Teoretski prihvaćaju da je međuzvjezdano kozmičko putovanje
moguće, ali tek kada bude riješen cijeli niz teških tehničkih problema. Također
drže vjerojatnim da na drugim dalekim planetima postoji život. Ne isključuju
posve ni mogućnost da su nas strana inteligentna bića posjetila. Ali su vrlo
rezervirani s obzirom na tragove takva posjeta. Vele da bi se strane
inteligencije posve drukčije upisale u naš »popis gostiju« nego što nam to Däniken
sugerira. (...) Lijepo zaključuje W. Petri: »Nema sumnje da bi nam kontakt sa
stranim kulturama — ako ikad dođe do njega — mogao mnogo pridonijeti za
razumijevanje naše vlastite kulture.“[31]
ZAKLJUČAK
Na
kraju možemo zaključiti da je Dänikenov način izlaganja vrlo interesantan i
zajedno s temama koje golicaju maštu uspio je ostvariti veliki uspjeh koji
traje do danas. Da li postoje inteligentan život u svemiru? Statistički – vrlo
vjerojatno da. Da li postoji baš u ovom našem vremenu? Tko zna. Ako postoji, da
li ima tehnologiju da dođe do nas ili hoćemo li mi ikada (osobno vjerujem da
hoćemo) imati tehnologiju da dođemo do drugih zvijezda, pa tako i do njih? To
su legitimna pitanja koja traže znanstveni odgovor ne maštu.
[1] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol.
26. No. 5., 1971. str. 480
[2] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
481
[3] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
481
[4] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
481
[5] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
481
[6] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
482
[7] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
482
[8] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
482
[9] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
482
[10] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
482
[11] Usp. Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
482
[12] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
483
[13] Usp. Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
484
[14] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
484
[15] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
484
[16] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
484
[17] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
484
[18] Usp. Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
485
[19] https://hr.wikipedia.org/wiki/Jacques_Vall%C3%A9e
(14. 5. 2021.)
[20] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
485
[21] Usp. Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
485
[22] Usp. Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
485
[23] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
486-487
[24] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
487
[25] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
487
[26] Ivan Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str. 487
[27] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
488
[28] Usp. Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
488
[29] Usp.
Ivan Knafeljc, Obnovljeni Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti,
Vol. 26. No. 5., 1971. str. 488
[30] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
488
[31] Ivan
Knafeljc, Obnovljeni
Život: časopis za filozofiju i religijske znanosti, Vol. 26. No. 5., 1971. str.
489
Nema komentara:
Objavi komentar