NE POSTOJE RIJEČI BEZ POSLJEDICA

 

Jasno je, danas svatko može govoriti i to na aeropagu mnogo širem nego ikada prije. Gotovo svatko tko ima imalo hrabrosti može izreći svoje mišljenje koje mogu vidjeti tisuće i milijuni, ali malotko je svjestan posljedica izgovorenih riječi. Jednom je umjetnik Mladen Stilinović postavio pitanje i dao neku vrstu odgovora: "Kako manipulirati onim što te manipulira, tako  očigledno, tako drsko, ali ja nisam nedužan - ne postoji umjetnost bez posljedica". ("Tekst nogom", 1984.) Tako nema ni jezika, statusa, komentara bez posljedica. Anonimnost koju pruža internet za one koji ga žele zloupotrebljavati može ih donekle zaštititi ali sve izrečeno ostaje u čovjeku i trajno zapisano na mreži. Prepoznat će vas po IP-u, skriti ćete ga, uhvatit će vas ono jednom kada se VPN nije pokrenuo ili na desetke drugih načina, naravno ako budete toliko bitni. Od svog imena možemo bježati ali je hrabrost iznijeti svoje mišljenje pod svojim imenom. Tek tada čovjek postaje samosvjesna i dostojanstva vrijedna jedinka. Političke ideologije i neke pojave iz sjene pokušavaju manipulirati čovjekovim mišljenjem ali razuman čovjek ne bi trebao dopustiti da ga izmanipuliraju. Kako se pita Stilinović: Kako manipulirati onim što te manipulira? Tako se i mi možemo zapitati. Želim svojim stavom pokazati na nešto ali to pokazujem samo nasuprot nekom tuđem i suprotstavljenom stavu. I da nema suprotnog mišljenja ni moje ne bi bilo potrebno izreći. Nadalje želimo svojim mišljenjem pokazati drugome da smo mi u pravu. Iznad ta dva suprotna pokušaja manipulacije uviđamo jednu veću silu koja manipulira obojicom. Dok se mi svađamo oni prisvajaju moć i bogatstva. Nebitno oko čega se mi svađali njihova moć i bogatstva se povećavaju. Na vrhu postaje sve tješnje, sve manji broj jedinki posjeduje sve više moći i bogatstava. Ne možemo reći to je ovaj ili onaj stalež to je ova ili ona osoba nego nam se boriti protiv „akronima bez lica AMI-a, G8 (ili koliko već), MMF-a, WTO-a, GMO-a, Svetske banke... (P. Bruckner)“ Protiv naftnog lobija, rudarskog lobija, farmaceutskog lobija i još kojekakvih nazovi-udruženja tj. voditi nam je rat bez službenog „neprijatelja“. To bol čini još težom, vjetrenjače su sve veće.

Sada već uviđamo da službeni politički govor „daje privid čvrstine čistom vjetru. (G.  Orwell)“ Oni govore o nebitnim ideološkim temama kao da nam životi ovise o njima, a tamo gdje se tiče života vlada duboka i teška šutnja (abortus, tema klimatskih promjena u najjačim gospodarstvima svijeta). Orwell će još dodati: „U našem vremenu ne postoji takva stvar kao što je "držati se dalje od politike". Svi problemi su politički problemi, a politika je mješavina laži, utaje, gluposti, mržnje i šizofrenije.“ Svaki govor je politički govor makar se čovjek držao podalje od politike ali i apolitičnost je neka vrsta politike. Da pokažemo do kojih krajnosti javni govor može dovesti pokazat ćemo svima poznat i živ primjer. Danas reći: „Ja sam se cijepio.“ Isto je kao reći ja sam za vladu ili u Hrvatskom slučaju, ja sam za HDZ. Dok čovjeka koji će reći: „Nisam se cijepio i neću.“ Odmah možemo strpati među ljubitelje teorija urota. Istina je kako to obično biva negdje u procjepima između tih dvaju blokova. Zato je potrebno popustiti i shvatiti da u ovom slučaju nitko nikome nije neprijatelj. Neke manje stranke, u kojima su ljudi koje sam prije nego su ušli u politiku iznimno cijenio, pokušavaju necjepiše pridobiti za sebe kako bi iskamčili nešto od biračkog tijela koje im je izmicalo iz ruku. Tako stvaraju dvije suprotne grupe i potiču sukob. No sam naslov ovog eseja „NE POSTOJE RIJEČI BEZ POSLJEDICA“ možda se u najdrastičnijem obliku pokazuju upravo po pitanju cijepljenja. Nečije zalaganje da uvjeri druge da se ne cijepe može dovesti do smrti toga drugoga. Reći će oni da se i od cjepiva umire, možda, ali ne 50-60 ljudi dnevno. Po svakoj računici, ako ćemo ostati istinoljubivi, cjepivo je najbolja zaštita od COVID-19. Neki se nadaju da se neće zaraziti, i neće, budu li se držali striktno svoga stana, (kuće), i testirali svih koji u nj ulaze inače nema garancije da će je izbjeći. Svaka, dakle, riječ nosi posljedice ali mi ih izgovaramo, stoga budimo svjesni svojeg utjecaja i svojih riječi i ne zaboravimo, jedno je sigurno „veliki brat vas promatra. (G.  Orwell)“ I nije ga briga oko čega se svađate samo dok se svađate između sebe, a njega puštate na miru.

N. Dominis


Nema komentara:

Objavi komentar