Henry David Thoreau autor eseja Građanski neposluh je rođen
(1817.), umro je (1862.) od tuberkuloze, u dobi od 44 godine, a proživio je najveći
dio života u Concordu, u državi Massachusetts, gdje je počela Američka
revolucija protiv britanske vlasti. Bio je politički aktivan. Građanski
neposluh postat će nadahnuće za nenasilne pobunjenike dvadesetoga stoljeća.
Na samom početku Thoreau
govori o vladi koja ne vlada. Za njega je vlada „u najboljem slučaju tek
svrsishodno sredstvo.“ Točnije „sredstvo što ga je narod odabrao da provede
svoju volju.“ Vlada je postala čista tradicija što ipak ne znači da nije
neophodna jer „ljudi moraju imati ovakvu ili onakvu zamršenu mašineriju i čuti
njenu buku da bi zadovoljili svoju predodžbu o vlasti. Vlade pokazuju kako se
uspješno može ljudima nešto nametnuti, kako to oni čak mogu nametnuti sebi
samima, na vlastitu korist. Sjajno je to, moramo svi priznati.“ Vrlo
pronicljivo pogađa Thoreau. Ponekad vlada ljude treba natjerati da učine nešto
čak i za njihovo dobro ukoliko to odbijaju. No ipak „vlada je, naime, sredstvo kojim bi ljudi
rado uzmogli ostaviti jedan drugog na miru; a, kao što je rečeno, kad je najsvrsishodnija,
podanike najvećma ostavlja na miru.“ Tako je i s trgovinom i prometom, da nisu
fleksibilni „ne bi nikad mogli preskočiti prepreke što im ih zakonodavci
neprestano postavljaju.“ Ovo nije želja za trenutačnim ukidanjem vlade, već da
vlada od sada bude bolja. Autor daje savjet, a danas ga je lakše održati nego
ikada, dakle, da „svatko obznani kakva bi vlada izazivala njegovo poštovanje, i
to će biti jedan korak prema njenom zasnivanju.“
Većina ne može
uvijek i u svemu odlučivati, već mora to prepustiti savjesti pojedinca. „Mora
li građanin ikad makar načas, ili i u najmanjoj mjeri, ustupiti svoju savjest
zakonodavcu? Zašto onda svatko ima savjest? Držim da bismo najprije trebali
biti ljudi, a tek zatim podanici. Nije poželjno gajiti poštovanje spram zakona
toliko kao spram pravičnosti. Jedina obveza koju imam pravo usvojiti jest ta da
u svako vrijeme činim ono što smatram ispravnim.“ Zajednica nema savjest ali
zajednica s savjesnim jedinkama, moramo priznati, ima savjest.
Ipak „ljudi mahom
tako služe državi, ne u prvom redu kao ljudi, nego kao strojevi, svojim
tijelima.“ Oni se „srozavaju na razinu drva, zemlje i kamenja; a možda će se
moći izraditi i drveni ljudi koji će jednako valjano služiti svrsi. Takvi ne
zaslužuju više poštovanja nego ljudi od slame ili grumen blata. (...) Pa ipak,
upravo takve obično smatraju dobrim građanima.(...) Sasvim malobrojni, poput
junaka, rodoljuba, mučenika, reformatora u pravom smislu riječi i ljudi, služe
državi i svojom savješću pa joj se stoga nužno mahom odupiru, a ona s njima
obično postupa kao s neprijateljima.“ One koji se posve daju bližnjima ne
cijene toliko koliko one koji se djelomično daju.
Kako se ophoditi
spram vlade, pita se autor, a ja bih dodao i spram čitave visoke politike?
Pa daje odgovor: „Ne može s njom
povezati a da se ne obeščasti.“ A „koja je današnja cijena čestitog čovjeka i
rodoljuba? Oni oklijevaju, žale i ponekad upućuju molbe, ali ne čine ništa
ozbiljno i djelotvorno. Dobrohotni, čekat će da drugi izliječe zlo, kako oni više
ne bi morali žaliti. U najboljem slučaju, kad pravda prođe pokraj njih, oni joj
daju jeftin glas, slabašnu pomoć i zažele joj sretan put. Na jednog kreposnog
čovjeka dolazi devetsto devedeset devet pokrovitelja kreposti.“ Svi joj
povlađuju ali svi i dalje žive ne čineći ništa što bi ozbiljnije pridonijelo pravednijem
društvu.
„Svako je glasanje
neka vrsta kocke. (...) Ubacujem svoj glas, možda, kako mislim da je ispravno;
ali nije mi životno stalo do toga da pravda prevlada. Voljan sam je prepustiti
većini. Ta obveza, dakle, nikad ne nadilazi onu svrsishodnosti. Čak i glasati
za pravdu ne znači činiti išta za nju. Glasanjem samo mlako izražavate svoju
želju da bi ona trebala prevladati.“ Prepuštajući svoje povjerenje bilo kojoj
legitimno izabranoj stranci, tj. većini, ja gubim onu šansu da učinim ono što
smatram pravednim. Takav je sustav, reći će mnogi. No moramo biti svjesni da je
savjest velikog broja ljudi, koji ne glasaju inertno, već duboko promišljeno,
jedina nada da dobijete kakvu takvu pravdu. Autor vapi: „O, da mi je čovjek
koji je čovjek i, kao što veli moj susjed, u leđima ima kralježnicu kroz koju ne
možete provući ruku!“
„Razumije se, nije
čovjekova dužnost da se posveti iskorjenjivanju nikakvog pa ni najgolemijeg
zla; on se svejednako može dolično baviti drugim stvarima, no dužnost mu je barem
oprati od njega ruke i, ako o njemu više ne razmišlja, ne pružati mu praktičnu potporu.“
Ali u jednom trenutku „smo svi, u ime poretka i građanske vlasti, naposljetku
primorani odati počast vlastitoj niskosti i poduprijeti je.“ Autor se nadalje
pita zašto oni koji se protive takvom stavu ne raskinu „uniju između sebe i
države — i odbiju uplaćivati svoj doprinos u njenu blagajnu?“ Nešto ih ipak
sprječava. Strah od kazne.
„Nepravedni zakoni
postoje: hoćemo li se zadovoljiti time da im se pokoravamo ili ćemo ih nastojati
popraviti, a pokoravati im se dok u tome ne uspijemo, ili ćemo ih smjesta
prekršiti? Ljudi općenito, pod vlašću kao što je ova, misle da trebaju čekati
dok ne uvjere većinu da je promijeni. Misle da bi, ako se odupru, lijek bio
gori od zla. No mana je same vlade u tome što lijek jest gori od zla. Ona ga
čini gorim. Zašto nije sklonija predvidjeti i omogućiti reformu? Zašto ne
njeguje svoju mudru manjinu? Zašto jauče i odupire se prije no što je povrijeđena?
Zašto ne ohrabruje svoje građane da budno vrebaju na
njene greške i čine bolje no što bi ona htjela od njih?“ Velika su pitanja
za sve vlade svijeta ovdje izrečena. Ako je zakon nepravedan što činiti? I
drugo zašto, što je veliko i bitno, ne ohrabruje svoje građane da budno vrebaju
na njene greške? „Ali tko propuste svoje da zapazi? (Ps 19, 13)“
„Čovjek bi
pomislio da je promišljeno i praktično nijekanje njenog autoriteta“ jedan od
neriješenih načina kako doskočiti nepravdi. No i za to će se već predvidjeti
kazna. No ako će vlada uvući vas u nepravdu i učiniti vas dionicima, onda,
savjetuje Thoreau prekršite zakon. „Neka vaš život bude protutrenje koje će
zaustaviti stroj. (...) Čovjek ne mora učiniti sve, nego nešto; a budući da ne
može učiniti sve, nepotrebno je da nešto učini pogrešno.“ Nadalje, „tako je sa
svim promjenama nabolje, poput rođenja i smrti, koje izazivaju grčeve u tijelu.“
U državi koja vrši nepravdu jedino časno mjesto za časna čovjeka jest zatvor. I
svatko tko misli da je time zakinut „ne zna koliko je istina jača od zablude
niti koliko se rječitije i djelotvornije protiv nepravde može boriti onaj tko
je ponešto iskusio na vlastitoj koži.“ Autor nadalje savjetuje: „Morate uzeti
neko mjesto u najam ili se naseliti na zemlji bez vlasnika, uzgojiti sitan urod
i ubrzo ga pojesti. Morate živjeti u sebi i ovisiti o samom sebi, vazda
ututkani i spremni za pokret, bez mnogo obveza. Čovjek se može obogatiti i u Turskoj
bude li u svakom pogledu dobar podanik turske vlade. Konfucije je kazao: “Ako
se državom upravlja prema načelima razuma, siromaštvo i bijeda predmet su
sramote; ako se državom ne upravlja prema načelima razuma, predmet sramote su
bogatstva i časti.”“ Ali ne, „dokle god sam isključivo nakan miroljubivo
podizati vlastito imanje kod kuće, mogu sebi priuštiti da Massachusettsu
(svojoj državi) uskratim odanost i pravo na moju svojinu i život. U svakom me
smislu manje stoji izvrgnuti se kazni zbog neposluha državi nego joj se
pokoriti. U takvom bih se slučaju osjećao manje vrijednim.“
Jednom su ga
zatvorili jer nije plaćao glavarinu. Gledajući zidove debele čitav metar i
rešetke „nisam mogao a da me ne osupne glupavost te ustanove koja je sa mnom postupala
kao da sam zgoljno meso, krv i kosti koje se može staviti pod ključ. Iščuđavao
sam se nad time kako je naposljetku zaključila da je to najbolji način na koji
me može upotrijebiti te nikad nije pomislila da se nekako okoristi mojim
uslugama. (...) Nisam se ni na trenutak osjetio zatočenim, a zidovi su me se doimali
kao silno traćenje kamena i žbuke.“ Sve njihove uvrede prihvaćao sam s
smiješkom. „Budući da nisu mogli dohvatiti mene, odlučili su kazniti moje
tijelo; baš kao što dječaci, ako ne mogu navaliti na onog na koga su srditi, zlostavljaju
njegova psa. Uvidio sam da je država slaboumna, da je bojažljiva poput
usidjelice sa srebrninom i da ne razlikuje prijatelje od dušmana, pa sam
izgubio sve preostalo poštovanje spram nje i sažalijevao je.“ Jedina prednost države
je u njenoj fizičkoj snazi, nije oboružana ni pameću ni poštenjem. „Ja nisam
rođen da budem prisiljavan. Disat ću po vlastitom nahođenju. Pa da vidimo tko
je jači. Kakvu snagu ima mnoštvo? Prisiljavati me mogu samo oni koji se
pokoravaju višim zakonima nego ja. Oni me prisiljavaju da postanem poput njih.
Ne čujem za ljude što ih gomile sile da žive ovako ili onako. Kakav bi to život
bio? Kad se namjerim na vlast koja mi kaže: “Pare ili život”, zašto bih hitao
dati joj novac? Možebit je u silnom škripcu te ne zna što činiti: ja joj tu ne
mogu pomoći. Mora pomoći sama sebi, činiti kao što ja činim. Ne vrijedi
cmizdriti zbog toga.“
Thoreau tvrdi kako
ne odbija platiti porez zbog neke specifične stavke već „naprosto želim
uskratiti odanost državi, odista se povući i kloniti je se. Ne marim pratiti
put svog dolara, sve kad bih i mogao, dokle god se njime ne kupi čovjek ili
puška koja će ga ubiti — dolar je nedužan — ali mi je stalo do toga da pratim
učinke svoje odanosti. Zapravo državi mirno objavljujem rat, na svoj način,
premda ću iz nje i dalje izvlačiti svaku korist i prednost koju mogu, kao što
je i uobičajeno u takvim slučajevima. (...) Gdjekad kažem samom sebi: kad
milijuni ljudi, bez žara, bez zlih namjera, bez ikakva osobnog osjećaja, od
tebe traže samo nekoliko šilinga, bez mogućnosti — takav im je ustroj — da
povuku ili izmijene svoje trenutačno potraživanje, i bez mogućnosti s tvoje
strane da se utekneš drugim milijunima, čemu se izvrgavati toj nadmoćnoj
surovoj sili?“
„Ne želim se
prepirati ni s kojim čovjekom ili narodom. Ne želim cjepidlačiti, praviti istančana
razlikovanja ili se postavljati kao bolji od svojih susjeda. Prije tražim,
mogao bih reći, izliku za prilagođavanje zakonima ove zemlje. Itekako sam
spreman prilagoditi im se. Štoviše, imam razloga sumnjičiti sebe sama u tom
pogledu; i svake godine, kad navrati poreznik, ja sam voljan preispitati
postupke i položaj savezne i državne vlade, kao i duh naroda, ne bih li otkrio
izliku za prilagodbu. (...) Vjerujem da će država uskoro biti kadra oduzeti mi
sav posao takve vrste iz ruku, pa onda neću biti ništa bolji rodoljub od svojih
zemljaka. Gledano s nižeg motrišta, Ustav je, uza sve svoje mane, vrlo dobar;
zakon i sudovi zavređuju svako poštovanje.“
„Vlast me se,
međutim, ne tiče osobito te ću joj posvetiti što je manje moguće misli. Nema mnogo
trenutaka u kojima živim pod nekom vlašću, čak i na ovom svijetu. Ako je čovjek
slobodan u mišljenju, u mašti, u uobrazilji, pa mu se ono što nije nikad zadugo
ne nadaje kao da jest, nerazumni ga vladari i reformatori nikad ne mogu kobno
omesti.“ Autor shvaća da većina misli drugačije od njega. „Skloni su zaboraviti
da svijetom ne vladaju politika i svrsishodnost. Webster nikad ne zadire iza
vlasti te stoga ne može mjerodavno o njoj govoriti. Njegove su riječi mudre onim
zakonodavcima koji ne razmatraju nikakvu suštinsku reformu u postojećoj vladi,
no za mislioce i one koji donose zakone za sva vremena on na taj predmet nije
niti bacio pogled.“
„Ima na tisuće
govornika, političara i rječitih ljudi, no još nije otvorio usta govornik koji
bi bio kadar riješiti sporna pitanja današnjice. Volimo rječitost zbog nje
same, a ne zbog ma kakve istine koju bi mogla iskazati ili junaštva što bi ga
mogla nadahnuti.“ Naši
zakonodavci „nemaju duha ili dara za razmjerno skromna pitanja oporezivanja i
financija, trgovine, obrta i poljodjelstva. (...) Već tisuću osamsto godina,
iako možda nemam pravo to reći, piše se Novi zavjet; no gdje li je zakonodavac
koji bi imao dovoljno mudrosti i praktičnog dara da se okoristi svjetlošću što
ga on baca na znanost zakonodavstva?“
„Autoritet vlade,
čak i onakve kakvoj sam se voljan potčiniti — jer rado ću se pokoriti onima koji
znaju i čine bolje nego ja, a u mnogome čak i onima koji niti znaju niti čine
tako dobro — još je uvijek nečist: da bi bio doista pravedan, mora imati
odobrenje i pristanak podanika. Na mene i moj imutak može polagati samo onoliko
čistog prava koliko joj ja ustupim. Napredak od apsolutne prema ograničenoj
monarhiji, od ograničene monarhije prema demokraciji, napredak je prema
istinskom poštovanju spram pojedinca. Čak je i kineski filozof bio dovoljno
mudar da pojedinca smatra osnovom carstva. Je li demokracija kakvu poznajemo posljednji
mogući napredak u vladanju? Zar nije moguće otići korak dalje prema priznavanju
i uređivanju čovjekovih prava? Uistinu slobodne i prosvijećene države neće biti
dokle god država ne bude priznala pojedinca kao višu i neovisnu moć, iz koje
proizlazi sva njena moć i autoritet, i dok ne bude postupala s pojedincem
sukladno tome. Rado zamišljam takvu državu koja će konačno moći dopustiti sebi
da bude pravedna prema svim ljudima i ophoditi se prema pojedincu s poštovanjem
kao prema susjedu; koja čak ne bi smatrala da je s njenim spokojem nespojivo da
nekolicina živi po strani, ne uplećući se u nju i neobuhvaćena njome, a koja bi
ispunjavala sve dužnosti susjeda i bližnjeg. Država koja bi donosila takva
ploda i dopuštala mu da otpadne tek što sazre utrla bi put još savršenijoj i
veličajnijoj državi, koju sam također zamišljao, ali je još nigdje nisam vidio.“
N. Dominis
LITERATURA: Henry David Thoreau, Građanski neposluh, Društvo za promicanje književnosti na novim medijima, Zagreb i DAF, Zagreb, 2011., dostupno na: http://elektronickeknjige.com/najcitaniji-naslovi/2020/eseji/gradanski-neposluh/
Nema komentara:
Objavi komentar