Teologija oslobođenja - Gustavo Gutiérrez


Gustavo Gutiérrez Merino peruanski je filozof, teolog i dominikanski svećenik koji se smatra jednim od utemeljitelja teologije oslobađanja. On je knjigom Teologija oslobođenja utro put ovom teološkom pravcu ali daleko od toga da ju je on izmislio. Teologija oslobođenja je nastala kao spontani teološki pravac među svećenicima Južne Amerike. Gutiérrez će reći: „Povijesna maternica iz koje se rodila teologija oslobođenja jest život siromašnih...“[1] U peruanskom gradu Chimbote, na sastanku svećenika god. 1968. nekoliko dana prije početka konferencije u Medellinu, Gustavu Gutierrezu bilo je povjereno da govori o teologiji razvitka, o kojoj se u to vrijeme dosta raspravljalo. Prilikom izrade interventa njemu se više biblijskim i teološkim učinilo govoriti o teologiji oslobođenja kao teologiji spasenja u konkretnim povijesnim prilikama. Tako je prvi put izašla u javnost ideja o teologiji oslobođenja.“[2] Na jednom drugom mjestu Gutierrez će reći da je „teologija oslobođenja teologija naroda i više je nusprodukt tekuće borbe siromašnih protiv ugnjetavanja, nego teologija stručnjaka vješto pripremana u tišini knjižnica te kao takva ponuđena masama... Dakle to je „narodna teologija”, a ne „teologija priručnika”.“[3]

Po njemu teologija mora biti kritička misao prema sebi i vlastitim temeljima.[4] Sve se svodi na to da kritičkim pogledom ispravljamo sebe, a onda prije svega da djelujemo kako bi svijet postao boljim. H. Cox i Moltmann govore o „budućnosti teologije“, a to ne znači kaskati za stvarnošću već otkrivati u sadašnjoj stvarnosti i zamahu povijesti ono što nas goni prema budućnosti.[5] „Ta se teologija ne ograničava na razmišljanje o svijetu nego nastoji da se u nj uključi kao trenutak procesa koji preobražava svijet. Ona to čini otvarajući se daru kraljevstva Božjeg, a to uključuje: prosvjedovanje protiv ponižavanja ljudi, borbu protiv zagađivanja koje ugrožava veći dio čovječanstva, ljubav koja oslobađa, izgradnju novog, pravednijeg i bratskijeg društva.“[6]

Promatranje „razvoja“ kao globalnog procesa uključuje i etičke vrednote i bila bi zabluda misliti da je to samo kršćansko nadahnuće i marksizam je na istom tragu piše Gutiérrez.[7] Siromašne zemlje sve više shvaćaju kako je razlog njihove nerazvijenosti samo nusproizvod razvoja drugih, bogatih zemalja.[8] On rješenje vidi u dolasku izrabljivane klase na vlast. To bi omogućilo prijelaz na drugačije društvo, socijalističko društvo.[9] No Gutiérrez se ipak ograđuje od onih koji oslobođenje vide samo kao ekonomsko i socijalno. Krist nas je oslobodio, u prvom redu od grijeha, ali za što nas je oslobodio? Slobodni da bismo ljubili.[10]

Bitno teološko pitanje je što znači spasenje (oslobođenje) danas i obuhvaća li ili ne sve dimenzije čovjeka i duhovno ali i materijalno? To je pitanje odnosa „vjere i ljudskog postojanja, vjere i društvene stvarnosti, vjere i političkog djelovanja ili ukratko kraljevstva Božjeg i izgradnje svijeta.“[11] Na ta pitanja još uvijek nije dan jasan odgovor. Zato je to pitanje uvijek aktualno.[12] Suvremeni čovjek postaje svjestan da je aktivni subjekt povijesti i politike, a izgradnja solidarnog društva dimenzija je koja uokviruje i izravno uvjetuje svu ljudsku djelatnost u kojoj se ostvaruje čovjek pojedinac.[13] „Sve je obojeno politički.“[14] Reći će Gustavo. A to bi značilo da u tako shvaćenu politiku ulazi sve i upravo tu se nalazi čovjek koji uzima u vlastite ruke svoju zadaću u povijesti.“[15] On smatra da raditi za društvenu revoluciju znači ukidati sadašnje stanje stvari i zamjenjivati ga drugim, to bi po Gutierrezu značilo graditi pravednije društvo utemeljeno na novim proizvodnim odnosima.[16]

Različiti dijelovi Božjeg naroda angažiraju se u različitim oblicima. Uočava se želja raskida s tadašnjim stanjem kroz društvenu revoluciju. Okupljaju se manjine ali aktivne manjine.[17] Bude se pokreti apostolata laika, a „svećenici i redovnici u sve većem omjeru žele aktivno sudjelovati u pastoralnim odlukama Crkve. Posebice žele da Crkva odbaci svoju privrženost nepravednom poretku i da u obnovljenoj vjernosti Gospodinu, koji je okuplja, i Evanđelju, što ga propovijeda, svoju sudbinu veže uz sudbinu siromašnih i porobljenih.“[18] To je mišljenje i djelovanje izazivalo stalno trvenje s biskupima i apostolskim nuncijima. „Mnogi svećenici, s druge strane, smatraju svojom zadaćom zauzeti jasan i angažiran stav u politici.“[19] Neki su i povezani s revolucionarnim grupama. Treba uzeti u obzir da su mnogi svećenici zatvarani i proganjani, neki su i ubijeni sa strane antikomunističkih terorista.[20]

Sudjelovati u „procesu oslobođenja znači ne prestrašiti se optužaba za „komunizam“, a na još pozitivniji način – krenuti putem socijalizma.“[21] Jedan od najutjecajnijih ličnosti meksičke Crkve, don Sergio Mendez Areco govori o „demokratskom socijalizmu“. U Deklaraciji laicima Perua iz 1968. piše: „Nadamo se da će se Crkva obratiti i onima koji su žrtve nepravednih struktura i tijelima koja ih predstavljaju.“[22] Tj. ne obraćaju se više samo moćnima nego pozivaju potlačene da se angažiraju. I sama „Crkva, koja je dosad bila izravno povezana s postojećim poretkom, počinje se sada na drukčiji način postavljati prema stanju pljačke, tlačenja i otuđenja što ga proživljava Latinska Amerika.“[23] Crkva Latinske Amerike sve više se nadahnjuje dubokim idealizmom, ali je ranjiva na subverzivni prodor, spremna, poduzeti i revoluciju kako bi se okončale nepravde. Crkva u cjelini još uvijek odražava ideologiju vladajući, veli Gutierrez i s mislima na Medellin, nada se da se i to počelo mijenjati.[24]

Gutierrez smatra da se Kraljevstvo Božje u Latinskoj Americi može ostvariti jedino raskidom sa sadašnjim stanjem stvari.[25] Ali i on vidi da postoji sukob čak i između kršćana. Između onih koji trpe i onih koji imaju koristi od postojećeg poretka.[26] No „mnogobrojni su kršćani izabrali put koji vodi u revoluciju. Može li Crkva pred tom polarizacijom ići dalje a da se ne udalji od onoga što je tradicionalno njezino poslanje?“[27] Ugled Crkve je golem i ona je često jedina koja može podići glas i prosvjedovati.[28] U Starom zavjetu „proroci navješćuju kraljevstvo mira. No, mir pretpostavlja uspostavu pravednosti: „Pravda će proizvesti mir, a pravo stalnu sigurnost (Iz 32, 17; usp. Ps 85)“, obranu prava siromašnih, progon tlačitelja, život bez straha da će se svesti na ropstvo drugima, oslobođenje potlačenih.“[29] Pa će zaključiti kako se borba za pravedno društvo s punim pravom ucjepljuje u povijest spasenja.[30]

Drugi Vatikanski koncil u konstituciji Gaudium et spes će reći: „Jasno je da je savršenstvo društvenog stanja sasvim drugog reda nego stanje kraljevstva Božjeg i da se ne mogu poistovjećivati. Usprkos tome, oblik uređenja i vladanja što ga usvoji društvo uvelike utječe na ljudsko ponašanje i moral građana, olakšavajući ili otežavajući njihov ulazak u kraljevstvo Božje.“[31] Medellin je jasno dao doznanja o tadašnjem stanju stvari u Latinskoj Americi on ga kvalificira kao „stanje grijeha“ i „odbijanje Gospodina“. (...) Radi se o grijehu kao društvenoj, povijesnoj činjenici, kao odsutnosti bratstva, ljubavi u ljudskim odnosima, kao raskidu prijateljstva s Bogom i s ljudima te s posljedicama koje to uključuju – kao unutrašnjem, osobnom razdoru.“[32] Gutierrez smatra da „grijeh iziskuje korjenito oslobođenje, ali to oslobođenje nužno uključuje političko oslobođenje.“[33] Pa nastavlja: „Bez povijesnih osloboditeljskih događaja nema rasta Kraljevstva...“[34]

„Biblijski je Bog bliski Bog koji dijeli zajedništvo s čovjekom i angažira se za nj.“[35] Pa zato „prezirati bližnjega, izrabljivati skromnog i siromašnog radnika, ne isplaćivati na vrijeme plaću, znači uvrijediti Boga.“[36] Bog od samih početaka poziva na ljubav „no, ta se ljubav ostvaruje samo kroz konkretne postupke (dati jesti, dati piti itd.) u samom tkivu ljudskih odnosa.“[37] To „znači sudjelovati u borbi za oslobođenje ljudi potlačenih od drugih ljudi.“[38] No autor stavlja naglasak i na molitvu pa tako veli da „kršćanin angažiran u latinoameričkom revolucionarnom procesu mora naći puteve autentične molitve, a ne molitve koja je bijeg od stvarnosti.“[39] I nadodaje: „Življena će svjedočenja više nego teolozi pokazati, i već pokazuju, pravac duhovnosti oslobođenja.“[40] No u temelju tadašnjeg trenutka Gutierrez je vidio nadu jer je „uskrsli Krist čovjekova budućnost.“[41] No nada mora jednom postati sadašnjost. I tako dolazimo do pojma „utopije“. „Tri crte mogu obilježiti pojam utopije (...): njegov odnos s povijesnom stvarnošću, njegovo obistinjenje u praksi i njegova racionalna dimenzija.“[42] „Utopija je nužno optužba postojećeg poretka.“[43] Utopijski grad Tome Mora nije povratak u raj nego grad koji se tek treba izgraditi.[44] „Vjera i političko djelovanje uspostavljaju korektan i plodonosan odnos jedino u nacrtu stvaranja novog čovjeka, u utopiji. (...) Taj je nacrt temeljno tkanje borbe za bolje životne uvjete. Političko oslobođenje javlja se kao put prema utopiji o slobodnijem, humanijem čovjeku koji bi bio protagonist vlastite sudbine.“[45] No Gutierrez priznaje da nam evanđelje ne pruža utopiju, to je ljudsko djelo no evanđelje ipak poznaje ljudski nacrt i nadati se u Kristu znači vjerovati u pustolovinu povijesti.[46] Autor smatra da „temeljita revizija onog što je Crkva bila i što jest postaje nužda.“[47] „U velikog broja kršćana vidi se neka vrsta hlapljenja smisla Crkve. (...) Stoga je nužna njena supstancijalna transformacija.“[48]

Crkva stupa ukorak s poviješću. „Nije posrijedi puka obnova ili prilagodba pastoralnih metoda. Radi se o novoj crkvenoj svijesti i redefiniranju uloge Crkve u svijetu, u kojem ona nije tek prisutna nego je dio njega u takvoj mjeri u kakvoj nije mogla do prije nekoliko godina ni zamisliti da će biti.“[49] Svrha Crkve više nije samo osigurati nebo. S Drugim vatikanskim koncilom Crkva postaje sakrament, vidljivi znak spasenja za cijeli svijet. To spasenje ima svoje ispunjenje u povijesti.[50] „Poslanje Crkve ostvaruje se ondje gdje se na nerazdvojiv način spaja slavljenje Večere Gospodnje i stvaranje ljudskog bratstva. To znači konkretno i u aktivnom obliku biti sakrament spasenja svijeta.“[51] Gutierrez zahtijeva od Crkve da zauzme stav. On je vidi u riječima Ivana XXIII. kao „Crkvu sviju, a posebno siromaha.“[52] Siromaštvo je za Bibliju skandalozno stanje protivno volji Božjoj. A samo siromaštvo nije kob već je drugi čovjek njegov uzrok.[53] Autor će zaključiti ovo djelo proročanskim riječima: „Opredijeliti se za potlačenog znači opredijeliti se protiv tlačitelja. U naše dane i na našem kontinentu, založiti se za takvo shvaćanje „siromaha“ znači izložiti se osobnoj opasnosti, uključujući i opasnost po život.“[54] I, uistinu, mnogi su stradali zbog takvih stavova. Jedan od njih je, i možda najpoznatiji, sv. nadbiskup Óscar Romero o kojemu ćemo govoriti nešto kasnije.



[1] Isto, str. XXXVIII

[4] Gustavo Gutierrez, Teologija oslobođenja, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1989., str. 17

[5] Usp. Isto, str. 22

[6] Isto, str. 22

[7] Usp. Isto, str. 28

[8] Usp. Isto, str. 30

[9] Usp. Isto, str. 30-31

[10] Usp. Isto, str. 44

[11] Isto, str. 50

[12] Usp. Isto, str. 51

[13] Usp. Isto, str. 52

[14] Isto, str 53

[15] Usp. Isto, str. 53

[17] Usp. Isto, str. 107

[18] Isto, str. 111

[19] Isto, str. 112

[20] Usp. Isto, str. 114

[21] Isto, str. 124

[22] Isto, str. 131

[23] Isto, str. 141

[24] Usp. Isto, str. 142-143

[25] Usp. Isto, str. 145

[26] Usp. Isto, str. 147

[27] Isto, str.148

[28] Isto, str. 149

[29] Isto, str. 187

[30] Usp. Isto str. 189

[31] Drugi Vatikanski koncil, Gaudium et spes, Kršćanska sadašnjost, 1986., br. 43

[32] Usp. Gustavo Gutierrez, Teologija oslobođenja, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1989., str. 198

[33] Isto, str. 199

[34] Isto, str. 201

[35] Isto, str. 205

[36] Isto, str. 211

[37] Isto, str. 217

[38] Isto, str. 224

[39] Isto, str. 228

[40] Isto, str. 231

[41] Isto, str. 239

[42] Isto, str. 265

[43] Isto, str. 266

[44] Usp. Isto, str. 266

[45] Isto, str. 271-272

[46] Usp. Isto, str. 274-275

[47] Isto, str. 276

[48] Isto, str.277

[49] Isto, str. 279

[50] Usp. Isto, str. 279-287

[51] Isto, str. 290

[52] Usp. Isto, str. 306

[53] Usp. Isto, str. 313

[54] Isto, str. 325


Nema komentara:

Objavi komentar