„U
one dane izađe naredba cara Augusta da se provede popis svega
svijeta. Bijaše to prvi popis izvršen za Kvirinijeva upravljanja Sirijom.
Svi su išli na popis, svaki u svoj grad. Tako i Josip, budući da je bio iz doma
i loze Davidove, uziđe iz Galileje, iz grada Nazareta, u Judeju – u grad
Davidov, koji se zove Betlehem – da se podvrgne popisu zajedno sa svojom
zaručnicom Marijom koja bijaše trudna. I dok su bili ondje, navršilo joj se
vrijeme da rodi. I porodi sina svoga, prvorođenca, povi ga i položi u jasle jer
za njih nije bilo mjesta u svratištu. (Lk 2, 1–7)“
„Evo,
dolazi na svijet Sin, ''porod ženin'', koji će uništiti zlo grijeha u samom
korijenu: ''On će satrti glavu zmiji.''“[1] On će obnoviti svijet i
otvoriti čovjeku vrata raja. On za koga nije bilo mjesta u svratištu donijeti
će novi pogled na Zakon i novu, sveobuhvatnu maksimu ljubavi.
No
krenimo od početka. Točan datum i godina Kristova rođenja dovode se u pitanje.
„Po Mt 2,1 Isus se rodio za vladanja Heroda Velikog koji nije bio Židov nego
Idumejac. Na vlast su ga postavili Rimljani. Bio je veoma okrutan i ljubomoran.
U strahu da ne izgubi prijestolje pogubio je gotovo svu svoju obitelj. Da se
dodvori Židovima, počeo je graditi novi Hram. Vladao je od 37. pr. Kr. do 4.
pr. Kr. Odatle je jasno da se Isus rodio prije 4. godine pr. Kr. Kako to “prije
Krista”? To potječe od pogreške u računanju. Godine 525. skitski monah
Dionizije Maleni preračunavao je prijašnje brojanje godina u sadašnje, pa je
godinu Isusova rođenja pogrešno smjestio 5–7 godina prekasno. On je osim toga
iz nadnevka blagdana Božića zaključio da se Isus zaista rodio 25. prosinca. Ali
Rimska je Crkva taj nadnevak uzela za blagdan Isusova rođenja jer točan
nadnevak toga događaja nije bio poznat, a taj je dan onamo od cara Aurelija
(270-275) bio posvećen nepobjedivom bogu Suncu. Točno se vrijeme Isusovog
rođenja, dakle, neda ustanoviti iz biblijskih tekstova.“[2] No već sveti Augustin u
spisu Trojstvo navodi: „Predaja je da se Isus rodio 25. prosinca.“[3] A
„Hipolit Rimski u svome ''Komentaru na Knjigu o Danielu,'' pisanu oko 204.
godine, tvrdi sljedeće: Prvi se dolazak našega Gospodina u tijelu, kada je
rođen u Betlehemu, zbio 25. prosinca, u srijedu. (…) Dok je dan rođenja
Nepobjedivog Sunca ustanovio (kako rekosmo) car Aurelijan tek 274. godine.“[4] Iz čega se može iščitati
da se i prije ustanovljenja rimske svečanosti, po kojoj je navodno određen
datum rođenja, već u predaji držalo da je Krist rođen baš 25. prosinca. To i ne
bi bilo čudno, jer ako je Djevica Marija bila najvjerojatniji izvor, bar za
Evanđelja djetinjstva, mogao je, kad već nije u pismenoj, bar u usmenoj predaji
ostati zapamćen točan datum Kristova rođenja.
Tko
je car August? Evanđelist Luka želi smjestiti rođenje Isusovo u točno određeni
povijesni kontekst i u određeno vrijeme u kojem se uistinu rođenje i dogodilo.
„Na rimskom prijestolju sjedi silni car August Oktavijan. (…) August mu je
časni naslov koji mu je dao senat zbog povećanja imperija. (…) Bio mu je
podložan sav tadašnji kulturni svijet. Pisci i povjesničari hvale Augusta zbog
razboritog upravljanja zemljom, zbog njegovih djela, a posebno zbog
statističkih dokumenata.“[5] Luki je ipak, kako smo već
naglasili, bilo važnije teološko značenje od onog povijesnog i geografskog.
Značenje pojma popisa „svega svijeta“ za njega znači kako „Isus ulazi u
povijest ne samo malog izraelskog naroda već u povijest svega čovječanstva,
kojeg je središte tada bio Rim. Mesija se morao po pismu roditi u Betlehemu.
(Mal 5, 2) Tako tumače i veliki svećenici i književnici. (Mt 2, 5) To iščekuje
i narod. (Iv 7, 42) Jedna zapovijed cara omogućit će ostvarenje proroštva.
Događaji svjetske povijesti u službi su povijesti spasenja. Bog je gospodar
povijesti. U Betlehemu se rodio Jišaj, praotac Davidov (1 Sam 20, 6), tu se
rodio i David. Betlehem je ''Davidov grad'' (1 Sam 20, 6) Tu se mora roditi i
''Davidov sin'', Mesija.“[6] Tako se Josip zbog popisa
uputio u Betlehem, a time kako već rekosmo „i ne znajući, car pridonosi
ispunjenju obećanja.“[7] Kada se Bog odlučio
spustiti među ljude nije to učinio na „velika vrata.“ Dapače, „Spasitelj dolazi
na svijet u velikoj skromnosti i siromaštvu. ''Sin Davidov'' ne rađa se u
palači na zlatnoj postelji. Rađa se u ''raspaloj kolibi Davidovoj'' (Am 9, 11)
da ''zatvori pukotine, popravi ruševna mjesta, opet je sazda kao u stara
vremena'', kao mladica panja Jišajeva. (Iz 11, 1)“[8]
No
August i Isus imaju još jednu poveznicu. Na jednom starom natpisu piše o
Augustu kako je dan njegova rođenja „čitavu svijetu dao drugačiji izgled:
propao bi da u njemu, sada rođenome, nije zasjala zajednička sreća… Providnost,
koja božanski ravna svakim životom, ovog je čovjeka ispunila takvim darovima za
spasenje ljudi da ga je nama i budućim naraštajima poslala kao spasitelja… Rođendan
boga bio je za svijet početak ''evanđelja'' (radosne vijesti) koja su povezana
s njime. Njegovim rođenjem mora započeti novo računanje vremena. (usp. Stöger,
Das Evangelium nach Lukas, str 74)“[9] I gledajući na sve to
možemo primijetiti da se sve to, što je rečeno o Augustu, ostvarilo u Kristu.
„Isus
nije rođen i nije se pojavio u javnosti u neodređenom vremenu kao u mitu. On
pripada vremenu koje se točno može datirati i zemljopisnom prostoru koje se
točno može označiti: univerzalno i konkretno međusobno se dodiruju.“[10] Isus je rođen pod ovim
istim našim nebom i pod istim zvijezdama. Možda je i te noći bio puni mjesec
kako će biti i noćas. Možda je svijet morao zastati i možda se zemlja morala
prestati okretati. Možda se sunce trebalo ugasiti bar na trenutak zbog veličine
događaja koji se odvijao u malom Davidovu gradu. No „k svojima dođe i njegovi
ga ne primiše. (Iv 1, 11)“ „Onaj koji je raspet izvan grada (usp. Heb 13, 12),
izvan grada je došao na svijet.“[11] Došao je na svijet tako
malen, poput kakva prosjačeta, u špilji pokraj Betlehema. U špilji koju su neki
betlehemci koristili kao štalu za svoje blago. I riječ blago u hrvatskom jeziku
u oba značenja savršeno opisuju ovaj događaj. Došao je blago – miroljubivo,
tiho i ponizno. A možemo tu istu riječ koristiti i tako da je došlo na svijet
blago – istinsko nebesko blago.
„Augustin
je značenje jasala protumačio mišlju koja se na prvi pogled čini gotovo
neprikladna, ali, pomnije ispitana, sadrži duboku istinu. Jasle su mjesto gdje
životinje pronalaze svoju hranu. No sada u jaslama leži Onaj koji je sama sebe
označio pravim kruhom koji silazi s neba – kao pravu hranu koja je čovjeku
potrebna za njegovo ''biti'' čovjekom. To je hrana koja čovjeku daruje
istinski, vječni život. Jasle tako postaju podsjetnikom Božjega stola, gdje je
čovjek pozvan da primi Božji kruh.“[12] I mnogi su jeli i
nasitiše se. (Usp. Mk 8, 8) Ali tada još ne spoznaše tko je te noći došao na
svijet. „To rođenje sve stavlja u pokret. Nitko ne ostaje ravnodušan prema ovom
rođenju. Ili ljubi ovo Dijete, ili ga mrzi i progoni. Sile tame žele da pogase
ovo svjetlo koje je zasjalo. No uzalud, Bog je ušao u povijest i ostvarit će
svoj naum usprkos svim ljudskim makinacijama.“[13] Trebale su proći godine i
godine dok je svijet shvatio, ali bilo je neizbježno da upozna i prihvati onoga
koji se te noći pojavio jer on je svjetlo koje tako snažno privlači.
Neki
noviji teolozi stavljaju u sumnju Betlehem kao grad Kristova rođenja i smatraju
to kasnijim teološkim konstruktom, a ne povijesnom činjenicom. To brane time
što su Krista od početka nazivali Nazarećaninom pa tako smatraju da je Krist
rođen u Nazaretu, a ne u Betlehemu. Za njih bi Betlehem bio literarno mjesto
rođenja; teološko rezoniranje, a ne i povijesna činjenica.[14] No činjenica je da
postoje dva najpouzdanija izvješća, Mateja i Luke, koji su iz različitih izvora
posvjedočili točno određene činjenice koje su pak teško oborive. „Ako se držimo
izvora – reći će papa Benedikt XVI. – ostaje jasno da je Isus rođen u
Betlehemu, a odrastao u Nazaretu.“[15] „Možemo nadodati da se u
tome slažu i apokrifi koji su nastali u prvim stoljećima (Evanđelje sv. Jakova)
te crkveni pisci drugog i trećeg stoljeća (sv. Justin i Origen).“[16] „U 2. st. Justin govori
Trifonu (obojica iz Palestine): ''Dijete se rodilo u Betlehemu. Josip nije imao
mjesta u selu pa ga zakloni u obližnjoj špilji.'' I Origen odgovara Celsu da
može propitati u Betlehemu za mjesto Isusova rođenja. I vjernici i nevjernici
pokazat će mu spilju u kojoj se rodio Isus.“[17]
„A u tom kraju bijahu
pastiri: pod vedrim su nebom čuvali noćnu stražu kod svojih stada. Anđeo im Gospodnji
pristupi i slava ih Gospodnja obasja! Silno se prestrašiše. No anđeo im reče:
"Ne bojte se! Evo javljam vam blagovijest, veliku radost za sav narod!
Danas vam se u gradu Davidovu rodio Spasitelj - Krist, Gospodin. I evo vam
znaka: naći ćete novorođenče povijeno gdje leži u jaslama." I odjednom se
anđelu pridruži silna nebeska vojska hvaleći Boga i govoreći:
"Slava na visinama Bogu,
a na zemlji mir ljudima,
miljenicima
njegovim!"
Čim anđeli otiđoše od njih na nebo,
pastiri stanu poticati jedni druge: "Hajdemo dakle do Betlehema.
Pogledajmo što se to dogodilo, događaj koji nam obznani Gospodin."“ (Lk 2,
8–15) „Pastiri su za učene rabine bili u to vrijeme prezreni stalež. Naprotiv,
u povijesti spasenja pastiri su predstavnici praotaca iz slavnih dana "mladosti"
Izraela. (Hoš 2, 17) ujedno su i najizrazitiji predstavnici "siromaha
Jahvinih", kojima je obećano mesijansko kraljevstvo. Izrael je u svojim
najljepšim danima, danima svoje mladosti, bio pastirski narod. Gospodin je
pozvao od stada i Mojsija i Davida te ih učinio izbaviteljima i vođama svoga
naroda.“[18]
Oni nisu samo izvanjski predstavnici naroda, oni su i iznutra bliži Bogu koji
je postao dijete.[19] „Oni predstavljaju
Izraelove siromahe, siromahe uopće: prvu Božju ljubav.“[20] Također su u to vrijeme
„pastire smatrali javnim grešnicima. Isus, dakle, dolazi kao Spasitelj
grešnika. U Mišini – to je zbirka tumačenja Zakona koju su sastavili rabini i
koju su farizeji stavljali uz bok Zakonu – veli se da će se dolazak Mesije
navijestiti pastirima u blizini Betlehema. Možda je ova pojedinost ovamo
uklopljena kao dokaz da se to ispunilo. Sama je pak zgoda opisana po shemi
navještaja koju smo već upoznali u Lk 1,5-25 i Lk 1,26-38. U tom događaju na
djelu je slava gospodnja (2,9), tj. sve što se od Boga na zemlji može vidjeti.
Danas Bog u ovom Djetetu ispunja obećanja Starog saveza. To je Dijete u
velikodušnoj vjeri nazvano: Spasitelj, Krist, Gospodin. Slična se
vjeroispovijed nalazi u Petrovoj propovijedi na Pedesetnicu (Dj 2,36). Naslov "Spasitelj"
ušao je relativno kasno u novozavjetnu teologiju. Taj naslov dolazi više puta u
Evanđelju djetinjstva (Lk 1,47; 1,69; 2,11.30), a osim toga još samo jednom u
Ivanu (4,42), dva puta u Djelima (5,31 i 31,23) i nekoliko puta u kasnijim
Pavlovim poslanicama. Nasuprot tim izričajima stoji znak bespomoćnog Djeteta.
Ipak to Dijete poziva na opredjeljenje: vjerovati ili ne. Ali za čas prizor se
opet mijenja: anđeli Boga proglasuju slavnim jer je spasio svijet. Riječ "mir"
ne znači suprotnost ratu, nego znači spasenje, potpunu sreću koju u posljednjim
vremenim poklanja Bog. Mi ljudi imamo samo ići u susret toj sreći kao i
pastiri. Mi je ne možemo stvoriti niti prisiliti da dođe. Možemo samo na nju
odgovoriti – pohvalom i hvalbenicom.“[21] I „jaslice postaše Crkva“[22] zaključiti će Fulton J.
Sheen.
Osmog dana po
rođenju Isus bi, po starom židovskom običaju, obrezan. „Tako Isus formalno biva
primljen u zajednicu obećanja koja potječe od Abrahama; sad on i pravno pripada
izraelskome narodu.“[23] A četrdesetog dana nakon
porođenja Isus je prikazan u Hramu. „Četrdesetom danu pripadaju tri događaja:
Marijino "očišćenje", "otkupljenje" prvorođenoga djeteta
žrtvom koju propisuje Zakon i Isusovo "prikazanje".“[24] Iza poroda muškog djeteta
žena se smatra nečistom sedam dana, a zatim ostaje kod kuće još trideset i tri
dana nakon toga dolazi u grad i prinosi žrtvu.[25] „Marija je prinijela
žrtvu siromaha (usp. Lk 2, 24) Luka, čijim se čitavim Evanđeljem provlači
teologija siromaha i siromaštva, ovdje nam još jednom posve jasno daje doznanja
da se Isusova obitelj ubraja u Izraelove siromahe, da je upravo među njima
moglo sazreti ispunjenje obećanja. (…) Marija ne mora biti očišćena nakon
Isusova rođenja: ovo rođenje donosi očišćenje svijeta. Ali ona je podložna
Zakonu i upravo tako služi ispunjenju obećanja.“[26] Drugi događaj je
prikazanje Isusa u Hramu. „Prvorođenci su Božje vlasništvo.“[27] To još vuče korijene od
one noći Izlaska u Egiptu kada su Egipatski prvorođenci ginuli, a Bog je
čudesno spasio prvence svoga naroda i zato mu oni pripadaju.[28] To prikazanje nije bilo
nužno izvršiti u Hramu no „ulaskom Isusa u Hram ispunja se "sedamdeset
sedmica", da "da se dokrajči opačina, da se stavi pečat grijehu, da
se zadovolji za bezakonje, da se uvede vječna pravednost… da se pomaže Sveti
nad svetima." (Dn 9, 24) Nastupa punina vremena. (Gal 4, 4) Ostvaruje se
spasenje za sve narode. Ovo je najveća točka evanđelja djetinjstva, najjasnija
objava tajne Isusa iz Nazareta. U prikazanju u Hramu vidi evanđelist početak
dana Gospodnjeg. (Mal 2, 17 – 3, 5) U Isusu dolazi sam Jahve u svoj Hram. (Mal
3, 1) I ovu će istinu još jasnije objaviti Stari zavjet preko dva svoja proročka
lika, preko dva svjedoka koji su uosobljenje proroštva SZ: preko Šimuna
(uslišanje) i Ane (pomilovanje), dva svjedoka koji uosobljuju i svu čežnju
starozavjetnih pravednika za mesijanskim danima, za "utjehom
Izraela", "otkupljenjem Jeruzalema".“[29]
Nikola Dominis
[1] Sv. Ivan
Pavao II., Redemptoris Mater, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1994., br. 11
[2] Dopisna
teologija, urednik: Dr. Jerko Fućak, Institut za višu teološku kulturu pri Bogoslovnom
fakultetu, Zagreb, str. 19
[4] Usp. Don
Damir Stojić, 18. 12. 2018., https://www.bitno.net/vjera/pitajte-svecenika/zasto-bozic-slavimo-bas-25-prosinca/,
23. 10. 2019.
[5] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
111
[6] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
112
[7] Benedikt
XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 76
[8] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
112
[9] Benedikt
XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 70
[10] Benedikt
XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 75
[11] Benedikt
XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 78
[12]
Benedikt XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 80
[13] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
37
[14] Usp. Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
38
[15] Benedikt
XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 77
[16] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
39
[17] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
113
[18] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
115
[19] Usp.
Benedikt XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 84
[20]
Benedikt XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 84
[21] Dopisna teologija, urednik: Dr. Jerko Fućak, Institut za
višu teološku kulturu pri Bogoslovnom fakultetu, Zagreb, str. 16-17
[22] Fulton J. Sheen, Vječni Galilejac, Nadbiskupsko
bogoslovno sjemenište, Zagreb, 1959., str. 16
[23]
Benedikt XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 92
[24]
Benedikt XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 93
[25] Usp. Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
121
[26]
Benedikt XVI., Djetinjstvo Isusovo, Verbum, Split, 2012., str. 94
[27] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
121
[28] Usp. Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
121
[29] Celestin
Tomić, Evanđelja djetinjstva Isusova, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971., str.
122
No
August i Isus imaju još jednu poveznicu. Na jednom starom natpisu piše o
Augustu kako je dan njegova rođenja „čitavu svijetu dao drugačiji izgled:
propao bi da u njemu, sada rođenome, nije zasjala zajednička sreća… Providnost,
koja božanski ravna svakim životom, ovog je čovjeka ispunila takvim darovima za
spasenje ljudi da ga je nama i budućim naraštajima poslala kao spasitelja… Rođendan
boga bio je za svijet početak ''evanđelja'' (radosne vijesti) koja su povezana
s njime. Njegovim rođenjem mora započeti novo računanje vremena. (usp. Stöger,
Das Evangelium nach Lukas, str 74)“[9] I gledajući na sve to
možemo primijetiti da se sve to, što je rečeno o Augustu, ostvarilo u Kristu.
Nema komentara:
Objavi komentar