Raspeće _ Pregled novozavjetnih izvješća


Mt 27.33-37
Mk 15,22-26
Lk 23,33-34.38
Iv 19,17b-18.23-24.19
I dođoše na mjesto
zvano Golgota,
to jest Lubanjsko mjesto,

34 dadoše mu piti
vino sa žuči pomiješano.
I kad okusi, ne htjede piti.
35 A pošto ga razapeše,

[Usp. r. 38]

razdijeliše među se
haljine njegove
bacivši kocku.
36 I sjedeći ondje, čuvahu ga.
22 I dovuku ga na mjesto
Golgotu,
što znači Lubanjsko mjesto.

23 I nuđahu mu piti
namirisana vina,
ali on ne uze.
24 Kad ga razapeše,

[Usp. r. 27]

razdijele među se
haljine njegove
bacivši za njih kocku
- što će tko uzeti.
33 I kada dođoše na mjesto
zvano Lubanja,

ondje razapeše njega
i te zločince,
jednoga zdesna, drugoga slijeva.

34 A Isus je govorio:
"Oče, oprosti im,
ne znaju što čine!"
I razdijeliše među se
haljine njegove
bacivši kocke.
[Usp. rr. 35-37: Pogrđivanje]
17b ...iziđe on na mjesto
zvano Lubanjsko,
hebrejski Golgota.

18 Ondje ga razapeše,
a s njim i drugu dvojicu,
s jedne i druge strane,
a Isusa u sredini.

[Usp. rr. 19-22: Natpis na križu]

23 Vojnici pak,
pošto razapeše Isusa,
uzeše njegove haljine
i razdijeliše ih na četiri dijela
- svakom vojniku po dio.
A uzeše i donju haljinu,
koja bijaše nešivena.
otkana u komadu
odozgor dodolje.
24 Rekoše zato među sobom:
"Ne derimo je.
nego bacimo za nju kocku
pa komu dopane"
- da se ispuni Pismo koje veli:
Razdijeliše među se haljine moje,
za odjeću moju baciše kocku.

Sva četiri evanđelista se slažu da su došli na mjesto zvano Lubanjsko odnosno Golgota. Jedino Marko to izražava u nešto dramatičnijem izrazu „dovuku ga.“ Matej i Marko navode kako su Kristu tada dali piti, Matej veli „vino i žuč“, a Marko „namirisana vina,“ dok Luka to ne spominje, a Ivan to donosi kasnije. Luka jedini donos veoma dirljivu Isusovu gestu kada progovara o svojim mučiteljima i zagovara ih pred Bogom: "Oče, oprosti im, ne znaju što čine!" Svi evanđelisti govore da je tada Krist razapet, a to se može i povezati s psalmom 22 „Probodoše mi ruke i noge. (Ps 22, 17b)“  Sva se četiri evanđelista nadalje slažu da su za njegovu odjeću bacili kocku. I to možemo pronaći u Ps 22: „Haljine moje dijele među sobom i kocku bacaju za odjeću moju. (Ps 22, 19)“ Jedino Ivan tumači kako je izgledala Kristova haljina, te kako su prvu podijelili a za donju su bacili kocku. Ivan je i najvjerodostojniji jer je jedini od učenika sam prisustvovao razapinjanju. I Ivan se u Evanđelju referira na psalam 22, 19. Ivan, dakle, donosi najviše detalja. Tako donosi i kako je ponad Krista bio obješen natpis „Isus Nazarećanin Kralj židovski.“ Te kako su Židovi govorili da ne napiše „Kralj“ i kako im je Pilat odgovorio: “Što napisah, napisah!“ Sva tri sinoptika i Ivan donose, premda nismo uvrstili u usporedbu, da su s Isusom razapeta dva razbojnika.

U ovom tekstu donijeli smo samo  kratki pregled razapinjanja ako želite više ovakvih tekstova podjelite na društvenim mrežama i pišite nam.

Nikola Dominis

Nema komentara:

Objavi komentar