Enciklika RERUM NOVARUM vrlo važan, a zaboravljen dokument

UVOD

Papa Lav XIII. lat. Leo PP. XIII. (Carpineto, Lacij, 2. ožujka 1810. - Rim, 20. srpnja 1903.), rođen kao Gioacchino Vincenzo Pecci, bio je 256. nasljednik apostola Petra, papa od 20. veljače 1878. do smrti u Rimu 1903. Rođen kao šesti od sedmorice sinova grofa Lodovica Peccija i njegove žene Ane. Školuje se kod isusovaca u Viterbu, zatim odlazi na višu gimnaziju Collegio Romano u Rim, a 1832. upisuje se na Sveučilište La Sapienza u Rimu. Na staru godinu 1837. zaređen je za svećenika. Obnašao je više važnih dužnosti, a 1853. je imenovan kardinalom. 7. veljače 1878. završio je najduži pontifikat u povijesti Katoličke Crkve. Papa Pio IX. umro je u 86. godini života i 32. godini pontifikata. Nakon samo tri kruga glasovanja sa 44 glasa od mogućih 61, kardinal Gioacchino Pecci izabran je za papu 20. veljače 1878. godine. Bio je „prvi papa bez zemaljske vlasti, nastojao je uskladiti Crkvu s modernim vremenima, osobito brojnim enciklikama (odnos Crkve s državom, vjera i znanost, socijalni problemi). Zabranio je svećenicima da se bave politikom, a u Italiji i vjernicima. U enciklici Novih stvari (Rerum novarum, 1891.) izložio je katoličko stajalište o radničkom pitanju i potaknuo razvoj katoličkoga socijalnog nauka. Poticao je obnovu neotomizma i egzegeze. Otvorio je vatikanske arhive povjesničarima bez obzira na konfesiju i svjetonazor.“[1] Za nas je bitna enciklika O novim stvarima (Rerum novarum) u njoj se sažima bit katoličkog pogleda na rad, radnike, kapital onog vremena ali svakako je aktualna i danas. On, kao što ćemo vidjeti, odbacuje socijalizam koji je, pokazalo se, sam propao kao što je Papa Lav XIII. i predvidio ali on govori i protiv kapitalizam bez ikakvih ograničenja i zato je i danas ova enciklika vrlo aktualna. Sto trideset godina kasnije nitko se nije sjetio da primjeni smjernice ovog dokumenta.

  

RERUM NOVARUM

Papa Lav XIII. započinje uvod enciklike Rerum novarum riječima: „Među narodima je pokrenuta težnja za nečim novim, koja već odavna drži svijet u gibanju. Ta je želja za promjenama morala naravnom dosljednošću s vremenom prijeći s političkog područja na srodno gospodarsko područje. Doista, nečuveni napredak industrije i znanosti, promjena odnosa između poslodavaca i radnika, bogatstvo nagomilano u rukama nekolicine i siromaštvo velikog mnoštva, porast samosvijesti u radnika i potrebe međusobne povezanosti, osim toga pad ćudoređa, prouzročili su provalu sukoba. To je pitanje toliko ozbiljno da drži u neizvjesnosti duhove i njime se bave umovi znanstvenika, stručni sastanci, narodne skupštine, odluke zakonodavaca, vijeća vladara, tako da danas nema pitanja kojim bi se ljudi više bavili.“[2] On jednostavno, možda čak i pomalo prekasno, ali s kršćanskim osjećajem za pravednost pokušava izreći pravedan odnos radnika i poslodavca, siromaha i bogataša pa će reći da „je mučno odrediti prava i dužnosti o kojima ovisi u kakvom će odnosu biti bogataši i radnici bez posjeda, oni koji daju kapital i oni koji daju rad. A i pogibeljan je taj pothvat radi toga što smutljivci i lukavci znaju to zloupotrijebiti da istinu zamrače a mase uzbune.“[3] No zato on s još više osjećaja pokušava jasno izreći kršćanske stavove po ovom pitanju. Jednostavno se „ljudima se najnižeg staleža mora pomoći brzo i prikladno, jer je upravo njihov položaj, bez njihove krivnje, najvećim dijelom bijedan i nevoljan.“[4] Crkva na čelu s papom Lavom XIII. je reagirala, morala je reagirati jer je „vrlo mali broj mogućnika i bogataša nametnuo gotovo ropski jaram bezbrojnom mnoštvu radnika bez ikakva posjeda.“[5]

1.      SOCIJALIZAM: KRIVI LIJEK

Papa objašnjava kako je socijalističko rješenje neprihvatljivo za radnika. Oni idu krivim putem već i zbog samog načina djelovanja jer „socijalisti raspiruju zavist siromašnih prema imućnima.“ A to je krivi način rješavanja ovog problema. Na kraju i sam socijalistički ustroj je pogrešan jer oni žele da se uzme vlasništvo zakonitim vlasnicima te da se podjeli svima što je opet nepravedno. Pošteno plaćeni radnik u nekom sustavu koji nije socijalistički mogao bi nešto i prištedjeti i uložiti dalje taj novac te tako poboljšati svoju situaciju.Kad, dakle, socijalisti žele privatnu imovinu učiniti zajedničkom, pogoršavaju stanje svih radnika, jer im oduzimaju slobodu ulagati plaću te ih onemogućavaju da povećaju svoje obiteljsko imanje i poboljšaju vlastito stanje.“[6]

Privatno vlasništvo je, veli papa, narav dala čovjeku. I „u tome se zapravo sastoji najveća razlika između čovjeka i ostalih vrsta životinja.“[7] Čovjeku, zato što je razuman, „treba priznati više od puke upotrebe zemaljskih dobara (...); a to nije ništa drugo negoli pravo na privatno vlasništvo.“[8] U daljnjem tekstu papa daje argumente zašto smatra da je privatno vlasništvo naravnog prava. Čovjek bira stvari koje će mu koristiti ne samo sada nego i ubuduće. „Odatle slijedi da čovjek mora imati ne samo zemaljske plodove nego i vlasništvo same zemlje, jer vidi da od plodova zemlje sebi stječe sve ono što će mu biti potrebno u budućnosti.“[9] Vlasništvo nad zemljom je, dakle, što je u opreci s socijalističkim pogledom, čovjekovo je naravno pravo. „I nema razloga da se općenito pribjegava državnoj upravi, jer je čovjek stariji od države. Zato je morao imati svoje naravno pravo da brani svoj život i tijelo i prije negoli je postojala ikoja država.“[10] Bog je dao svijet cijelom ljudskom rodu ali „je Bog ljudskoj vještini i uredbama naroda prepustio da odrede privatno vlasništvo pojedinca. Uostalom, makar je zemlja i razdijeljena među pojedince, ona ipak ne prestaje služiti općem dobru, jer nema nekoga tko se ne bi hranio onime što polja donesu. Oni koji nemaju posjeda, nadoknađuju to radom.“[11] Nadalje onaj koji je radio zaslužuje da dobije plod svojih ruku. Jer „zar dopušta pravednost da netko ima i uživa ono na čemu se drugi mučio? Kao što učinci prate onaj uzrok koji ih je proizveo, tako je pravedno da plod rada pripada onima koji su uložili trud.“[12]

Tome u prilog ide i prirodna želja oca obitelji da za svoju djecu priskrbi ne samo ono što će im sada biti potrebno nego i ono „što će ih u budućem životu moći pošteno braniti od svake nesreće. A tu dužnost može izvršiti samo tako da plodonosno posjeduje stvari te ih i svojoj djeci ostavi kao baštinu.“[13] Država se ne bi smjela upletati u pitanja obitelji osim „ako se obitelj možda nađe u teškoćama iz kojih sama nikako ne može izaći, u takvim neprilikama državna vlast opravdano posreduje, jer su pojedine obitelji dio države.“[14] No to je najviše što se država smije upletati u život obitelji. „Kad, dakle, socijalisti dokidaju roditeljsku vlast te mjesto nje uvode državnu, čine protiv naravne pravednosti i kidaju sam obiteljski vez.“[15]

Socijalistički poredak unio bi, kao što se kasnije i pokazalo, mnogo nepravde među ljudima i „bio bi otvoren put međusobnoj zavisti, ogovaranju i neslozi. Nestalo bi privatne inicijative uma i marljivosti pojedinca. Tako bi nužno presušili i izvori bogatstva. Ona zamišljena jednakost ne bi bila drugo nego opća nevolja i bijeda. Iz svega toga slijedi da treba odbaciti socijalističko načelo o zajedništvu dobara, jer ono škodi i onima kojima bi trebalo pomoći. Ono se protivi naravnim pravima pojedinaca, iskrivljuje dužnost države i muti opći mir. Ostaje, dakle, kad se traži pomoć narodu, da se kao netaknut temelj postavi pravo na privatno vlasništvo.“[16] Gledajući iz današnje perspektive na socijalizam koji je na umoru, i gotovo da više i ne postoji ideja vraćanja na ono što očito nije bilo dobro zamišljeno i na kraju krajeva je donijelo umjesto oslobađanja radničke klase samo patnju toj istoj klasi, ove riječi pape Lava XIII. zbilja zvuče proročanski. On je još 1891. prorekao sudbinu pada socijalizma 20. stoljeća kojem smo mi svjedočili.

2.      PRAVI LIJEKOVI

Papa veli da se ovo pitanje „ne da riješiti bez pomoći vjere i Crkve. (...) Ta važna stvar  zahtjeva i trud i nastojanje drugih: državnih vladara, posjednika i bogataša te, konačno, i samih radnika o kojima je riječ. No bez oklijevanja tvrdimo da će svi ljudski napori biti uzaludni, ako se zapostavi Crkva.“[17] Papa nadalje veli kako je nemoguće u ljudskom društvu izbjeći nejednakosti. Socijalisti idu za tim ali se to protivi samoj naravi stvari.[18] Te razlike nastaju jer „nemaju svi jednake umne sposobnosti ni jednake marljivosti, ni zdravlja ni snage. Iz toga same od sebe proizlaze razlike i nejednakosti društvenih prilika.“[19] No upravo tako nastaju razna zanimanja i svatko nalazi svoje mjesto. Težak rad također je neminovan. „Ljudsko je, dakle, naslijeđe trpjeti i patiti i što god ljudi pokušaju i urade, neće nikakvom silom ni vještinom sasvim iskorijeniti nevolje iz ljudskog društva.“[20] Rješenje tih nevolja treba tražiti drugdje ne u gospodarskom sustavu.

Krivo bi bilo vjerovati da se jedna klasa sama po sebi protivi drugoj, kao da bi bogataši i radnici bili u stalnoj borbi. To je protiv razuma i istine. Oni su potrebni jedni drugima.[21] „Cijeli nauk vjere koju tumači i čuva Crkva ima dovoljno snage da izmiri bogataše i radnike. (...) Ovo su dužnosti koje se odnose na radnika: potpuno i vjerno izvršavati ono što je s obzirom na rad slobodno i pravedno ugovorio.“[22] Braneći svoja prava neka ne koristi silu.[23] „Dužnosti su bogataša i gospodara ove: ne smije s radnicima postupati kao s robovima. Moraju u njima poštovati dostojanstvo ljudske osobe koja je oplemenjena kršćanskim obilježjem. (...) Sramotno je nečovječno izrabljivati ljude kao sredstvo za stjecanje dobitaka te ih jedino toliko cijeniti koliko im vrijede sila i snaga. (...) A najveća je dužnost poslodavca da svakome dadu što je pravo. (...) Napose neka bogataši i poslodavci znadu da ni Božja ni ljudska prava ne dopuštaju u osobnu korist tlačiti bijednike i nevoljnike te bogatiti se iz tuđe bijede.“[24] Ovo su najvažniji redci ove enciklike i dan danas aktualni jer se u svijetu još uvijek, 130. godina nakon ove enciklike ovo pitanje nije posve riješilo, možda upravo zato što se za model nije uzela ova enciklika već se sve prepuštalo nekim drugim tržišnim i ekonomskim modelima.

Bitno je ipak shvatiti da „imaš li ili nemaš bogatstva i ostalih stvari, koje se nazivaju dobrima, to na vječno blaženstvo ništa ne utječe. No vrlo je važno, kako se njima služiš.“[25] Prema tome bogatstvo biva smetnja vječnom spasenju jer će bogataši polagati strogi račun kako su se koristili svojim bogatstvom.[26] Papa opominje bogataše riječima njemu posebno dragog Tome Akvinskog iz Sume teologije gdje on kaže kako: „Čovjek ne smije imati izvanjske stvari kao svoje vlastite, nego kao opće, da ih uzmogne i drugima rado dijeliti u potrebi. Zato i veli apostol: 'Zapovijedi bogatima ovoga svijeta da rado dijele drugima'.“[27] „Stvar se sastoji u ovome: Tko je Božjom dobrotom primio više dobara, bilo tjelesnih i vidljivih, bilo duhovnih, primio ih je zato da ih upotrijebi za svoje usavršavanje i kao sluga Božje providnosti na korist drugih.“[28]

„A one koji nemaju bogatstva, Crkva poučava da po Božjem naumu siromaštvo nije sramota. Ne treba se stidjeti uzdržavanja radom.“[29] Ustvari „prava vrijednost i dostojanstvo čovjeka sastoji u ćudorednosti, tj. u kreposti,“[30] a ne u imovini. „Štoviše, čini se da je volja Božja sklonija staležu nevoljnika. (...) Osobitom ljubavlju ljubi najniže i one koji trpe nepravdu. Ako te istine budu poznate, lako će se u imućnih umanjiti naduta oholost, a u nevoljnika osokoliti duh poštenja. Jedni će biti potaknuti na susretljivost, a drugi na skromnost. Time će se ukloniti suprotnost koja je plod oholosti te će se dosta lako postići da se oba staleža slože i pomire.“[31]

Potrebna su druga sredstva, duhovna, a ne politička. Potrebno je dotaknuti srca. „Samo takva sredstva mogu doprijeti do nutrine srca i potaknuti čovjeka da se odazove dužnosti te svlada požude, da ljubi Boga i bližnjega, i to savršenom ljubavlju, i da srčano odstrani sve što god priječi krepostan život. (...) Život je Isusa Krista, Boga i čovjeka, obuzeo države te ih je prožeo vjerom u njega, njegovim zapovijedima i zakonima. Ako, dakle, ljudsko društvo treba izliječiti, izliječit će se jedino tako da se uspostave kršćanski život i običaji.“[32] No Crkva, brinući se o dušama, ne zanemaruje fizičke ljudske potrebe „već time što Crkva poziva ljude na krepost i odgaja ih, čini veliko djelo.“[33] No Crkva je također oduvijek pritjecala u pomoć siromašnima. „Zajednička je majka bogatih i siromašnih znala posvuda u velikoj mjeri poticati na kršćansku ljubav te osnivati redovničke zavode i mnoge druge korisne ustanove, pa ne bi bilo gotovo nijedne vrste nevolje koja bi morala ostati bez utjehe.“[34]

No dakako traže se rješenja i od države. „Oni koji upravljaju državom najprije moraju općenito pomagati cjelokupnim zakonodavstvom i političkim ustanovama i raditi da iz samog ustrojstva i državne uprave cvjeta blagostanje zajednice i pojedinaca. To je zadaća građanske razboritosti i prava dužnost onih koji su na vlasti. (...) Država po svojoj dužnosti mora brinuti za opće dobro. Što bude više ta opća skrb donijela ploda, to će manje biti nužno da se za poboljšanje radničkog položaja traže drugi putovi.“[35] Među dužnostima „vladara koji žele dobro svome puku ističe se osobito ta da svaki stalež građana jednako brane i strogo obdržavaju pravednost koja se zove razdiobna.“[36] Na pitanje, kako treba vladati, papa odgovara: „Budući da vlast zapovijedanja dolazi od Boga te je neko sudioništvo u njegovoj vrhovnoj vlasti, treba je izvršavati po primjeru božanske vlasti koja se očinskom ljubavlju brine za stvari pojedine i za sve zajedno.“[37] U slučaju raznih devijacija mora postojati jasan zakon da se te nepravde iscijele i da se pogibelj odvrati. „Siromašni svijet, nemajući ništa čime bi se branio, oslanja se najviše na zaštitu države. Za radnike se; dakle, jer se broje u siromašne, treba država naročitom brigom brinuti.“[38]

Predug i pretežak posao i premalena plaća često izazivaju bunt kod radnika koji se tada za svoja prava bore štrajkovima što opet često izaziva „škodi i trgovini i javnom blagostanju, to naime obično nije bez nasilja i nereda te često dolazi u pogibelj i javni mir.“[39] Vlast bi donošenjem zakona trebala spriječiti razloge koji bi do toga mogli uopće dovesti. Država bi morala radnika štititi, a najprije duhovna dobra. „Nitko ne smije nekažnjeno vrijeđati dostojanstvo čovjeka, jer čovjeka i sam Bog susreće s velikim poštovanjem.“[40] Jedno od važnih pitanja je to da bi trebalo obustaviti rad na blagdane, to je dan kada bi čovjek trebao odmarati i posvetiti se više duhovnom životu. Treba također „paziti da se svagdašnji rad ne produži na više sati nego što to sile dopuštaju.“[41] Ne može isti posao obavljati muškarac i žena ili dijete. „S obzirom na djecu valja se pomno čuvati da ne ulaze u radionicu dok dovoljno ne ojačaju tijelom, umom i duhom.“[42]

„Čovjekov rad ima po naravi dvije značajke, tj. on je osoban, jer je radna snaga u osobi te posve pripada onomu tko je upotrebljava i na čiju je korist dana. Zatim, rad je nužan i to zato jer je plod rada čovjeku potreban za održavanje života, a održavanje života je nenadomjestiva obveza što je nameće sama narav.“[43] Naravna je datost da plaća uvijek mora biti dovoljna za hranu umjerena i poštena radnika. „Ako radnik natjeran nuždom ili sklonut strahom od većeg zla prihvati teški uvjet što ga, premda nerado, mora prihvatiti, a koji postavlja gospodar ili poslodavac, onda je to nasilje koje se protivi pravednosti.“[44]

Trebalo bi postići da što više ljudi uzmogne nešto posjedovati. „Kad se to učini, nadoći će lijepe prednosti, a kao prva je pravednija raspodjela dobara.“[45] U svijetu su nastale dvije klase. Jedna moćna i druga „slabo i siromašno mnoštvo, izranjeno u srcu i uvijek spremno na pobunu. No ako se vještina naroda potakne nadom da može steći stalan imutak, doći će pomalo do toga, da će se jedna klasa približiti drugoj tako, da će se ukloniti razlika između prevelikog bogatstva i prevelikog siromaštva.“[46]

Čovjek se u svrhu ostvarivanja svojih ciljeva može i mora ujedinjavati u privatna društva. Država „sama sebi proturječi kada građanima zabranjuje osnivati udruženja, budući da i ona sama i privatna udruženja proizlaze iz jednog načela, tj. da su ljudi po svojoj naravi udruživi.“[47] Državna vlast ne bi morala moći ukidati crkvene družbe „već snagom zdrava razuma jer su osnovana po naravnom pravu i s poštenom nakanom.“[48] No u ono vrijeme država je uzimala sebi za pravo da ukida takve družbe. Ipak, kršćanske su se družbe održale i mnogi su se ujedinjavali kako bi odgovorili na potrebe svog vremena posebno potrebe siromašnog radništva. „Kratko rečeno, može se postaviti opće i trajno pravilo: radnička udruženja treba tako organizirati i rukovoditi da sredstva budu što prikladnija i sposobnija za predloženu svrhu, koja se sastoji u tome da pojedinci u udruženju mogu izvući što više dobara za tijelo, dušu i obitelj. Očito da treba kao naročitu svrhu imati pred očima vjersko i moralno usavršavanje i da se prema toj svrsi treba usmjeriti cjelokupno gospodarstvo. (...) Uostalom, što radniku koristi u društvu tražiti vremenito blagostanje ako zbog nestašice hrane stavlja u pogibelj spas svoje duše? (...) Neka se radnik potakne da štuje Boga i da se preda pobožnosti, napose da svetkuje blagdane. Neka nauči štovati i ljubiti Crkvu, zajedničku majku sviju, kao i podvrgavati se njezinim zapovijedima i primati sakramente, koji su božanska sredstva da se duša očisti od grijeha i postigne svetost.“[49]

„Iz prošlosti opravdano predviđamo budućnost. Jedno razdoblje ustupa mjesto drugome, no događaji su međusobno slični, jer ih ravna Božja Providnost. (...) U prvo doba mlade Crkve ubrajalo se kršćanima u sramotu što je veći dio životario od sabrana novca i od rada. No bez blaga i moći dotjerali su dotle da su sebi stekli milost bogatih i zaštitu moćnih. Lijepo ih je bilo gledati srčane, radine i miroljubive kao primjer i izgled pravednosti, a najviše ljubavi. Pogled je na takav život i na takvu ćudorednost odstranio svaku predrasudu. Prestala su ocrnjivanja, a laži zastarjelog praznovjerja ustupile su mjesto kršćanskoj istini.“[50]

ZAKLJUČAK

Papa na kraju daje sažeto rješenje radničkog pitanja. „Neka državne vlasti upotrijebe zakone i uredbe, neka se bogataši i poslodavci sjete svojih dužnosti; neka se radnici, o kojima je riječ, ohrabre. Budući da jedino vjera, kao što smo na početku rekli, može sasvim odstraniti zlo, neka svi promisle da ponajprije treba uspostaviti kršćansko ćudoređe, bez kojeg će i ona sredstva razboritosti, koja se smatraju najprikladnijima, malo koristiti.“[51] To je dakle rješenje koje je Papa ponudio svijetu još davne 1891., a koje ni do danas nije prihvaćeno. On je ponudio Evanđelje ljubavi kojim bi, ako bi ga prihvatili, postali sretni i bogataši i siromašni radnici, jer bi bogati dali više, koliko pravednost nalaže, svojim radnicima, a radnici bi ljubili bez zavisti svoje poslodavce. Ova je enciklika proročansko viđenje pape Lava XIII. koji je već tada predvidio raspad socijalizma i nevolju koju će on donijeti, a kojoj smo svjedočili u 20. st., ali jednako tako snažno se zauzeo za prava radnika koja su u mnogim slučajevima i danas dovedena u pitanje.

„Rerum Novarum želi pronaći treći put u sukobu rada i kapitala, a ta bi se harmonija postigla ugovorom o pravima i dužnostima radnika i kapitalista, i ukratko bi glasila ovako:

1) Djelatnik se obavezuje da će u potpunosti iskreno obavljati svoje dužnosti.

2) Djelatnik se obavezuje da neće vršiti vandalizam ili osobne napade.

3) Djelatnik se obavezuje da će se kolektivno suzdržati od nereda i nasilja.

S druge strane poslodavac se obavezuje da će:

1) Djelatnicima davati poštenu plaću (naknada treba biti dovoljna za razumnu i štedljivu udobnost),

2) omogućiti slobodno vrijeme radnicima za njihov obiteljski i vjerski život,

3) voditi računa kod podjele posla o sposobnosti i godinama radnika,

4) poštivati prava radnika, te da neće postupati s njima kao robovima.

U doba kad je objavljena mnogi konzervativni katolici doživljavali su encikliku kao nešto vrlo modernističko i protivno interesima crkve. Ona je prije svega (prilično zakašnjelo) artikulirala poziciju Rimokatoličke crkve po pitanju socijalne pravde, naročito u odnosu na probleme koje je stvorila industrijska revolucija, ali je naglasila crkveno pravo na izjašnjavanje o socijalnim pitanjima, koja su vezana uz pitanja morala. Na mnoge dijelove iz enciklike Rerum Novarum pozivali su se i kasniji pape u svojim enciklikama, između ostalih Pio XI. (Quadragesimo Anno 1931.), Ivan XXIII. (Mater et Magistra 1961.) i Ivan Pavao II. (Centesimus Annus 1991.).“[52]


Nikola Dominis



[1] Leon XIII.. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2020. Pristupljeno 2. 6. 2020. http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=36048

[2] Lav XIII., Rerum novarum, br. 1

[3] Isto. br. 1

[4] Isto. br. 2

[5] Isto. br. 2

[6] Isto. br. 4

[7] Isto. br. 5

[8] Isto. br. 5

[9] Isto. br. 6

[10] Isto. br. 6

[11] Isto. br. 7

[12] Isto. br. 8

[13] Isto. br. 10

[14] Isto. br. 11

[15] Isto. br. 11

[16] Isto. br. 12

[17] Isto. br. 13

[18] Usp. Isto. br. 14

[19] Isto. br. 14

[20] Isto. br. 14

[21] Usp. Isto. br. 15

[22] Isto. br. 16

[23] Usp. Isto. br. 16

[24] Isto. br. 16-17

[25] Isto. br. 18

[26] Usp. Isto. br. 18

[27] Summa Theol., II-II., q. 32, a. 6.

[28] Lav XIII., Rerum novarum, br. 19

[29] Isto. br. 20

[30] Isto. br. 20

[31] Isto. br. 20

[32] Isto. br. 22

[33] Isto. br. 23

[34] Isto. br. 24

[35] Isto. br. 26

[36] Isto. br. 27

[37] Isto. br. 28

[38] Isto. br. 29

[39] Isto. br. 31

[40] Isto. br. 32

[41] Isto. br. 33

[42] Isto. br. 33

[43] Isto. br. 34

[44] Isto. br. 34

[45] Isto. br. 35

[46] Isto. br. 35

[47] Isto. br. 38

[48] Isto. br. 39

[49] Isto. br. 42

[50] Isto. br. 43

[51] Isto. br. 45

[52] Rerum novarum, Wikipedija, pristupljeno 2. 6. 2020.  https://hr.wikipedia.org/wiki/Rerum_novarum


Nema komentara:

Objavi komentar