Spe salvi (U nadi spašeni) - Benedikt XVI.

copyright Osservatore Romano/Romano Siciliani/KNA
 

Papa Benedikt na početku enciklike Spe salvi veli: „Otkupljenje nam je, naime, dano u smislu da nam je dana nada, pouzdana nada, zahvaljujući kojoj se možemo lakše nositi sa sadašnjošću: sadašnji trenutak, ma koliko težak bio, može se živjeti i prihvatiti ako vodi ka nekom cilju, ako u taj cilj možemo biti sigurni i ako je taj cilj tako velik da opravdava trud koji je uložen u prijeđeni put.“[1] Možemo se ovdje kratko osvrnuti na vrlo korisno djelo „Zašto se niste ubili“ Viktora E. Franklea kod nas još izdano pod imenom koje mu mnogo više odgovara Život uvijek ima smisla. Frankel je ustanovio Logoterapiju, tj. liječenje smislom. Pa će u toj knjizi potvrditi riječi američkog psihijatra Gerza koji je za njegovu metodu rekao: „Poruka logoterapije glasi: bezuvjetna vjera u bezuvjetnu smislenost života.“[2] Frankl je preživio tri godine u koncentracijskim logorima za vrijeme drugog svjetskog rata i tamo je uvidio da su šansu da prežive imali uglavnom oni koji su bili psihički upravljeni na budućnost, na neki cilj u budućnosti.[3] Frankl voli citirati Nietzschea: „Onaj tko zna 'zašto' živjeti moći će podnijeti gotovo svakojako 'kako' živjeti.“[4] Papa Benedikt će reći: „Mračna vrata vremena i budućnosti širom su otvorena. Onaj koji ima nadu živi drukčije: dan mu je novi život.“[5]

Možemo se legitimno upitati u čemu se sastoji naša nada? „Prispjeti spoznanju Boga – pravoga Boga – eto to znači primiti nadu.“[6] Ipak kršćani ne „žive samo za budućnost: sadašnje društvo kršćani jednostavno doživljavaju kao progonstvo; oni pripadaju novom društvu, koje se nalazi na cilju puta kojim sada zajedno kroče i čiji se obrisi mogu već unaprijed razabrati na njihovu zemaljskom putovanju.“[7] U katakombama gdje su se sastajali kršćani u vremenima progona Krist se najčešće prikazivao u dva lika, u liku filozofa i pastira. Filozof je učio ljude dobrom načinu života i vodi ih onkraj smrti. U to vrijeme bilo je mnogo filozofa šarlatana tako da je Krist predstavljao istinskog filozofa i učitelja. Dok je slika pastira predstavljala vedar i jednostavan život za kojim su ljudi u velikim gradovima čeznuli.[8] „Ta slika ima puno dublji sadržaj: ˝Jahve je pastir moj: ni u čem ja ne oskudijevam [ ... ] Pa da mi je i dolinom smrti proći, zla se ne bojim, jer si ti sa mnom. Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni˝ (Ps 23, 1. 4). (...) Svijest da postoji Onaj koji me i u smrti prati i ˝Štapom i palicom˝ svojom daje mi utjehu, tako da ˝zla se ne bojim˝ (usp. Ps 23, 4) – to je bila nova ˝nada˝ koja je poput sjajne zvijezde zablistala nad životima vjernika.“[9]

Možemo reći da se kod svetaca poput sv. Franje Asiškoga i Majke Terezije vjera u njima postaje ono bitno i živo, kod njih se „˝supstancija˝ stvarno potvrdila kao ono ˝bitno˝. Zahvaljujući tim osobama nade koje su susrele Krista, rodila se nada u srcima onih koji su ranije živjeli u tami i  beznađu. (...) Za nas koji promatramo te osobe, to njihovo djelovanje i život doista su ˝potvrda˝ da buduće stvari i Kristovo obećanje nisu samo stvarnost koju željno iščekujemo, već prava prisutnost: on je uistinu ˝filozof˝ i ˝pastir˝ koji nam pokazuje što je i gdje je život.“[10] Krist se već očitovao zato za razliku od Starog zavjeta u Novom „iščekivanje Boga dobiva novu sigurnost. To je iščekivanje onog budućeg iz perspektive sadašnjosti koja nam je već dana.“[11] Pa sve do Kristova drugog dolaska.[12] Kada se u krštenju pita roditelje i kumove: ˝Što tražiš od Crkve?˝ Odgovor: ˝Vjeru.˝ ˝Što ti daje vjera?˝ ˝Život vječni.˝ Papa zaključuje: „Vjera je supstancija nade.“[13]

Pa shodno tome ni smrt ne treba oplakivati jer ona je uzrok ljudskog spasenja.[14] „Istina je da, ako bi se smrt uklonila ili bi ju se manje ili više u nedogled odgađalo, da bi se tada zemlja i čovječanstvo našli u nemogućoj situaciji i da to ne bi ni samom pojedincu donijelo nikakvo dobro.“[15] No to je proturječje. Ne želimo umrijeti, nadasve oni koji nas vole ne žele da umremo, a s druge strane ne želimo predugo živjeti ta ni zemlja nije za to stvorena. Što onda želimo? Na to će pitanje odgovoriti sv. Augustin u pismu Probi: „U konačnici želimo samo jedno - »blaženi život«, život koji je jednostavno život, jednostavno »sreća«.“[16] „Naše putovanje ima samo jedan cilj sve je drugo sporedno.“[17] Mi ustvari ni ne znamo što doista želimo ali ipak osjećamo da nas to nešto k sebi vuče.[18]»To« nepoznato prava je »nada« koja nas goni i ta njezina nepoznatost je, istodobno, ono što čovjeka dovodi do očaja, ali i ujedno ono zbog čega ili gradi ili razara istinski svijet i istinsko čovječanstvo. Riječju »vječni život« pokušava se izraziti ta nepoznata stvarnost.“[19] Ali što znači vječni život? „Bit će to poput uranjanja u more beskrajne ljubavi, u kojem vrijeme — prije i poslije — više ne postoji. Možemo si tek pokušati predočiti kako je taj trenutak život u punom smislu, uvijek novo uranjanje u beskraj bića, u kojem smo jednostavno preplavljeni radošću.“[20]

Da li je spasenje individualan čin. Kroz stoljeća su mnogi smatrali da jest. Tome će se usprotiviti Henri de Lubac, u uvodu svoga glavnog djela Catholicisme. Aspects sociaux du dogme u kojem ovako piše: „»Jesam li našao radost? Ne... Pronašao sam svoju radost. A to je nešto sasvim drugo... Radost koju daje Isus može biti individualna. Može pripadati samo čovjeku pojedincu, i on biva spašen. On je u miru..., sada i zauvijek, ali samo on. Ta samoća u radosti mu ne smeta. Naprotiv: ta on je izabranik! U svojem blaženstvu kroz bojno polje prolazi s ružom u ruci«.“[21] Kao što smo već naglasili De Lubac se protivi takvom mišljenju i pomoću otačkih spisa dokazuje da je spasenje nešto što se tiče čitave zajednice.[22] Nadalje kroz srednji vijek se smatralo da oni koji odlaze u samostane žele pobjeći od svijeta, no „Bernard iz Clairvauxa, koji je kod mnogih mladih ljudi pobudio želju da izaberu život u samostanu njegova reformiranog reda, o tome je mislio sasvim drukčije. Po njegovu mišljenju, redovnicima je povjereno poslanje za čitavu Crkvu pa samim tim i za cijeli svijet. On mnogim slikama ilustrira tu odgovornost redovnika za cijelo tijelo Crkve, štoviše, za čitavo čovječanstvo; na njih on primjenjuje Pseudo-Rufinovu riječ: »Ljudski rod živi zahvaljujući malobrojnima; da njih nije, svijet bi umro...«“[23]

Izgubljeni raj ne traži se više kroz vjeru već kroz vezu znanosti i prakse. Vjera je spuštena „na razinu čisto privatnih i onozemaljskih stvarnosti, te istodobno postaje nevažna za svijet.“[24] Ta kriza je prije svega kriza kršćanske nade.[25] Nada se sada zove vjera u napredak. (Bacon) Dvije su etape jako bitne za razvoj kršćanske nade. To su Francuska revolucija i komunizam. Immanuel Kant je govorio o nekakvom prijelazu s Crkvene vjere na razumsku vjeru. Pošto „je istina o onozemnom kraljevstvu odbačena, sada je trebalo osmisliti istinu o ovozemnom kraljevstvu.“[26] Pojavio se komunizam. „Napredak prema boljem, prema konačno dobrom svijetu, ne dolazi više jednostavno od znanosti, već od politike.“[27] No tek nakon revolucije otkrivena je velika Marxova pogreška. „On je točno opisao kako izvršiti preokret. Ali nije nam rekao kako bi stvari trebale dalje teći. (...) To smo »posredno razdoblje« i više no dobro upoznali i znamo do čega je dovelo: ne samo da nije dovelo do savršenog svijeta nego je iza sebe ostavilo strašnu pustoš.“[28]

Treba se upitati što doista znači „napredak“. „U 20. stoljeću Theodor W. Adorno na drastičan način opisao je što je vjera u napredak: napredak, ako se pobliže promotri, predstavlja zapravo napredak od praćke do atomske bombe.“[29] Mnogo je šansi za napredak ka dobru ali mnogo toga može krenuti i u suprotnom smjeru, ka zlu. Jer „ako tehnički napredak nije napredak u etičkom odgoju čovjeka, u rastu unutarnjeg čovjeka (usp. Ef 3,16; 2 Kor 4,16), tada to nije napredak, već je prijetnja čovjeku i svijetu.“[30] Za potpuni napredak ka dobru je „potrebno da se razum otvori spasenjskim moćima vjere, razlikovanju dobra i zla.“[31] „Jednostavno rečeno: čovjek treba Boga, inače će ostati bez nade.“[32] Božje kraljevstvo bez Boga neizbježno okončava zlim svršetkom.[33]

Rast napretka je moguć samu u materijalnom jer rast na području etičke svijesti i moralnog odlučivanja nema takve mogućnosti zato „što se čovjekova sloboda očituje na uvijek nov način te on mora uvijek iznova donositi odluke.“[34] Kada je o tome riječ svaki se čovjek i svaki naraštaj nalaze na početku.[35] Možemo zaključiti kako „svaki naraštaj ima zadatak iznova se upustiti u mukotrpno traženje kako uspostaviti pravi poredak; to nije nikada završen posao.“[36] Ali isto tako svaki naraštaj treba „uspostavi uvjerljive strukture slobode i dobra, koja će budućim naraštajima služiti kao putokaz.“[37]

Papa poentira riječima: „Čovjeka ne otkupljuje znanost. Čovjek biva otkupljen ljubavlju. To vrijedi već na ovome svijetu.“[38] No zemaljska ljubav je krhka i traži se bezuvjetna ljubav. Čovjek „treba onu sigurnost da može slobodno reći: »Ni smrt ni život, ni anđeli ni vlasti, ni sadašnjost ni budućnost, ni sile, ni dubina ni visina, ni ikoji drugi stvor neće nas moći rastaviti od ljubavi Božje u Kristu Isusu Gospodinu našem« (Rim 8,38—39). Ako postoji ta apsolutna ljubav sa svojom apsolutnom sigurnošću, tada - i samo tada - čovjek je »otkupljen«, što god da ga u određenim životnim okolnostima zadesilo.“[39]Zato je istina da je onaj tko ne pozna Boga, pa gajio on mnoge nade, zapravo bez nade... (...) Prava, velika čovjekova nada, koja opstaje unatoč svim razočaranjima, može biti samo Bog...“[40] Nada nipošto ne podrazumijeva samo naše spasenje, već smo tu kako bi živjeli za druge. Jer „Krist je umro za sve ljude. Živjeti za njega znači dopustiti da nas on privuče da živimo »za druge«.“[41] U svakom slučaju „koliko god bilo nužno trajno se zalagati za bolji svijet, taj sutrašnji bolji svijet ne može u dovoljnoj mjeri ispuniti naša nadanja.“[42] No Bog može jer „njegovo je kraljevstvo prisutno tamo gdje ga ljudi ljube i gdje njegova ljubav do nas dopire. Samo nam njegova ljubav omogućuje da iz dana u dan budemo vedra duha i ustrajni, ne gubeći polet nade, u svijetu koji je, po svojoj naravi, nesavršen.“[43]

„Prvo i osnovno mjesto učenja nade je molitva. Kada me nitko više ne sluša, Bog me i dalje sluša. Kada više ne mogu ni s kim govoriti, nikoga više zazvati, još uvijek mogu govoriti Bogu.“[44] „Tako možemo govoriti Bogu, tako Bog govori nama. Na taj način u nama dolazi do čišćenja, po kojem se otvaramo Bogu i pripravni smo služiti drugima. Tako postajemo sposobni primiti veliku nadu i tako postajemo prenositelji te nade drugima. Nada u kršćanskom smislu uvijek je i nada za druge. To je aktivna nada, u kojoj se borimo da stvari ne podu k »zlom svršetku«. To je aktivna nada upravo u smislu da svijet držimo otvorenim za Boga. Samo tako ona i dalje ostaje doista ljudska nada.“[45]

Svaki čovjekov rad jest nada na djelu. No takav rad može umarati ili se pretvoriti u fanatizam ako nije prosvijetljen svjetlom neuništive nade.[46]Samo velika sigurnost nade da moj osobni život i povijest u cjelini, unatoč svim promašajima, drži i čuva neuništiva snaga ljubavi i da, zahvaljujući njoj, imaju smisao i važnost, samo jedna takva nada može ohrabriti čovjeka da djeluje i ne posustane.“[47] I trpljenje je dio našeg života. Svakako da treba ublažavati trpljenja i učiniti sve da ga se ukloni iz svijeta no potpuno ga ukloniti ipak nije u našoj moći. To može učiniti samo Bog.[48] „Čovjek ne ozdravlja tako da se kloni i bježi od patnje, već tako da bude sposoban prihvaćati nevolje, po njima sazrijevati i naći smisao po jedinstvu s Kristom, koji je patnje podnosio s beskrajnom ljubavlju.“[49] Ali „mjera čovječnosti određuje se na osnovi odnosa prema trpljenju i onima koji trpe. To vrijedi kako za pojedinca tako i za društvo. Društvo koje ne uspijeva prihvatiti one koji trpe i ne pridonosi stvaranju ozračja u kojem će njegovi članovi dijeliti tuđu bol i duboko suosjećati s onima koji trpe, okrutno je i neljudsko društvo.“[50] No „trpjeti s drugim, za druge; trpjeti iz ljubavi prema istini i pravednosti; trpjeti poradi ljubavi i radi toga da postanem osoba koja stvarno ljubi - to su temeljne sastavnice čovječnosti i njihovo zabacivanje vodi čovjekovu uništenju. Ali opet se javlja pitanje: Jesmo li za to sposobni?“[51] Prije nego odgovorimo na to pitanje moramo uvidjeti da je „u ljudskoj je povijesti upravo kršćanska vjera osobito zaslužna što je u čovjeku potaknula novu i snažnu sposobnost za te oblike trpljenja koji su presudni za njegovo očovječenje. Kršćanska nam je vjera pokazala da istina, pravednost i ljubav nisu jednostavno ideali, već vrlo opipljive zbilje. Pokazala nam je, naime, da je Bog - Istina i Ljubav u osobi - htio za nas i s nama trpjeti.“[52]

„Još od najranijih vremena svijest o sudu imala je velik utjecaj na svakodnevni život kršćana. Bio je to kriterij prema kojemu su uređivali svoj ovozemni život, opomena njihovoj savjesti i, istodobno, nada u Božju pravednost.“[53] Kasnije se sve više prednost davala prijetećem i mračnom aspektu suda, a manje slici nade.[54] Ateizam 19. i 20. stoljeća shvaća se kao neka vrst prosvjeda protiv nepravdi u svijetu. Jer, smatrali su, ovakav svijet ne može biti djelo dobroga Boga. Oni u ime morala prosvjeduju protiv Boga. A ako nema Boga da uspostavi pravednost čini se da je čovjek na to pozvan. Bio je to preuzetan pokušaj koji je doveo do najvećih okrutnosti i zatiranja pravde.[55] „Svijet koji mora sam stvarati neku svoju pravdu svijet je bez nade.“[56] Uistinu „pravednost, istinska pravednost, zahtijeva svijet »u kojem ne samo da bi sadašnje trpljenje bilo izbrisano nego bi i ono koje je nepovratno prošlo bilo opozvano«. To bi, međutim, značilo (...) da pravednosti ne može biti bez uskrsnuća mrtvih.“[57]

„Bog postoji – reći će papa Benedikt – i Bog zna krojiti pravdu na način koji ne možemo shvatiti, već u vjeri možemo tek nejasno naslutiti. Da, postoji uskrsnuće tijela. Postoji pravda. Postoji »opoziv« prošlog trpljenja, obnova kojom se ponovno uspostavlja pravo. Zato je vjera u posljednji sud nadasve nada...“[58] Doista „čisto individualna potreba za naknadom onoga što nam je u ovom životu uskraćeno, za neprolaznom ljubavlju koju iščekujemo, sigurno je važan razlog za vjerovati da je čovjek stvoren za vječnost; ali samo s obzirom na to da nije moguće da povijesna nepravda ima zadnju riječ, potreba za Kristovim povratkom i novim životom djeluje potpuno uvjerljivo.“[59]

„Isus nas u svojoj prispodobi o bogatašu i siromašnom Lazaru (usp. Lk 16,19-31) opominje stavljajući nam pred oči sliku duše koju su bahatost i izobilje uništili i koja je sama između sebe i siromaha stvorila nepremostivu provaliju: taj je jaz, koji se sada pretvorio u veliku i neugasivu žeđ, nastao zbog zarobljenosti u materijalna zadovoljstva, zbog zaborava drugoga, zbog nesposobnosti ljubljenja.“[60]Prisutno je mišljenje da su u tome stanju moguća čišćenja i ozdravljenja, po kojima duša sazrijeva za zajedništvo s Bogom. Prva je Crkva preuzela ta shvaćanja iz kojih se, u zapadnoj Crkvi, postupno razvijao nauk o čistilištu.“[61] Ipak, susret s Kristom odlučujući je čin suda pred njegovim pogledom sve lažno nestaje.[62] Njegov pogled, dodir njegova srca ozdravlja nas kroz neizrecivu bolnu preobrazbu, »kao kroz oganj«. Ali to je blažena bol, u kojoj sveta moć njegove ljubavi kroz naše biće prostruji poput nekog plamena te nas osposobljuje da budemo potpuno to što jesmo i time potpuno Božji. Na taj način jasno se vidi i suodnos između pravde i milosti: nije nevažno kako živimo, ali naša prljavština ne ostavlja u nama neizbrisiv trag ako smo bar nastavili težiti prema Kristu, prema istini i prema ljubavi. Najposlije, ta je prljavština već spaljena u Kristovoj muci. U času suda doživljavamo i prihvaćamo trijumf njegove ljubavi nad svim onim što je zlo u svijetu i u nama.“[63] „Božji je sud nada i zato što je pravedan i zato što je milost.“[64] Još da nadodamo kako su kršćani prihvatili od Židova molitvu za pokojne. Kako je moguće da se netko treći upliće u spasenje drugoga. Tako jer nismo otoci, naši su životi isprepleteni. Nitko ne živi sam. Nitko ne griješi sam. Nitko ne biva spašen sam.[65] „Kao kršćani ne bismo se nikada smjeli pitati samo kako se ja sam mogu spasiti. Morali bismo se isto tako pitati: Što mogu učiniti da i drugi budu spašeni i da i drugima osvane zvijezda nade? Tada ću učiniti najviše i za svoje osobno spasenje.“[66]

Stari himni Djevicu nazivaju Zvijezdom mora. „Zvijezde u našem životu su osobe koje su znale živjeti ispravno. One su svjetla nade. Sigurno je Isus Krist svjetlo, sunce koje je granulo nad svim tminama povijesti. Ali da bismo došli do njega, trebamo također neka nama bliža svjetla, a to su osobe koje zrače svjetlom koje crpu iz njegova svjetla“[67] Po Marijinom „»da«, tisućljetna je nada postala stvarnost, ušla je u ovaj svijet i u njegovu povijest.“[68]Mač boli probo je tvoje srce. Je li tada umrla nada? Je li tada svijet ostao potpuno bez svjetla, a život izgubio smisao? U tom si trenutku, vjerojatno, duboko u svom srcu ponovno začula one riječi kojima je anđeo odgovorio na tvoj strah u trenutku navještenja: »Ne boj se, Marijo« (Lk 1,30). (...) U toj vjeri, koja i u tami Velike subote daje sigurnost nade, koračala si ususret uskrsnom jutru. Radost uskrsnuća dotaknula je tvoje srce i na nov te način povezala s učenicima, predodređenima da postanu Isusova obitelj po vjeri. (...) Tako ti ostaješ među učenicima kao njihova majka, kao Majka nade. Sveta Marijo, Majko Božja, nauči nas vjerovati, ufati se i ljubiti s tobom. Pokaži nam put prema njegovom kraljevstvu! Zvijezdo mora, sjaj nad nama i vodi nas na našem putu!“[69]

by Dominis



[1] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 1

[3] Usp. Viktor E. Frankl, Zašto se niste ubili, Oko tri ujutro, Zagreb, 1979., str. 11

[4] Viktor E. Frankl, Zašto se niste ubili, Oko tri ujutro, Zagreb, 1979., str. 17

[5] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 2

[6] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 3

[7] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 4

[8] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 6

[9] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 6

[10] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 8

[11] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 9

[12] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 9

[13] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 10

[14] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 10

[15] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 11

[16] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 11

[17] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 11

[18] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 11

[19] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 12

[20] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 12

[21] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 13

[22] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 14

[23] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 15

[24] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 17

[25] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 17

[26] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 20

[27] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 20

[28] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 21

[29] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 22

[30] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 22

[31] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 23

[32] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 23

[33] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 23

[34] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 24

[35] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 24

[36] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 25

[37] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 25

[38] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 26

[39] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 26

[40] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 27

[41] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 28

[42] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 30

[43] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 31

[44] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 32

[45] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 34

[46] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 35

[47] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 35

[48] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 36

[49] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 37

[50] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 38

[51] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 39

[52] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 39

[53] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 41

[54] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 41

[55] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 42

[56] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 42

[57] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 42

[58] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 43

[59] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 43

[60] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 44

[61] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 45

[62] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 47

[63] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 47

[64] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 47

[65] Usp. Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 48

[66] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 48

[67] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 49

[68] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 50

[69] Papa Benedikt XVI., Spe salvi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2008., br. 50


Nema komentara:

Objavi komentar