Luka na početku tvrdi da je „sve dobro ispitao“ o tim događajima. Luka nije išao za Isusom, nije bio očevidac nego je ispitao one "sluge Riječi“ kako ih sam naziva.
Proroštvo se ugasilo na kraju starozavjetnog doba no Bog šalje Mesiju i proroštvo se ponovno aktualizira.
Neki smatraju da Luka crpi izvor iz nekog hebrejskog zapisa i da pokušava govoriti u stilu Septuaginte. No kako bilo sigurno je da njegov izvor dolazi direktno iz Palestine.
Sljedeće što Luka donosi je navještenje Ivanovog i Isusovog rođenja te putovanje Marije u gorje k rodici Elizabeti i Ivanovo rođenje.
No nas zanima rođenje Isusovo.
Prva se nedoumica događa kod Augustova popisa. Poznato je da je August zbilja popisao stanovnike nekih dijelova carstva ali baš za Siriju čiji je dio bila i tadašnja Judeja poznati su popisi koji su zapisani tek od 20. pa do 270. godine.
Popis se sigurno dogodio. Zašto je u nekom trenutku nestao to ne znamo. Luka u ovoj Carevoj naredbi vidi plan Božji.
Za Kvirinijeva upravljanja Sirijom. Neki natpisi smještaju Kvirinija u Siriju oko 10. pa do 7. prije Krista. Ako znamo da se Isus rodio 5. do 7. godina prije naše ere to točno odgovara Lukinom tekstu. To je bio vjerojatno prvi popis tog područja.
Povjesničar Flavije zapisuje kako baš tih godina Židovski narod polaže zakletvu Caru.
Sredinom drugog stoljeća Justin govori o Kvirinijevu popisu koji je njemu bio dostupan.
Sama zapovijed da se svi vrate u rodna mjesta je pomalo čudna. Jer većina popisa se vršila u mjestu prebivanja. No postoji bar jedan sličan slučaj i to u Egiptu 104. godine gdje se naređuje da se svi vrate u rodno mjesto radi popisa.
Marija vrlo vjerojatno nije trebala radi tog popisa u Betlehem. Pretpostavlja se da ju Josip nije htio ostaviti samu u Nazaretu da je ne bi izložio klevetama.
Gdje se dogodilo samo Isusovo rođenje ne postoji konsenzus, jasle upućuju na štalu ali neki misle da bi to mogla biti siromašna kućica u kojoj su ljudi i životinje živjeli zajedno što nije bio rijedak slučaj kod siromašnih u tom kraju i u onom vremenu.
Neki smatraju da je Isus rođen pod vedrim nebom dok Justin u Dijalogu s Trifunom iznosi da se Isus rodio u špilji. Što je i najvjerojatnija opcija.
Svakako nismo sigurni gdje ali znamo kako, u zabačenosti, siromaštvu, na periferiji…
by Dominis
LITERATURA: Leon Morris, Evanđelje po Luki
Nema komentara:
Objavi komentar