Kada bi se promatrale okolnosti nastanka
Katoličke karizmatske obnove uočilo bi se da sam začetak pokreta spada u
vrijeme kulturne krize. U vrijeme kada se odbacuje kršćansko shvaćanje
spolnosti, bračnog i obiteljskog života.[1]
To je vrijeme kada društvo želi živjeti u slobodi bez Boga. To je doba
šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća. U tomu razdoblju snažno se
širi uporaba opojnih sredstava, droge,[2]
hedonizma.[3]
Besplatno
školovanje je dovelo do porasta broja studenata. Upravo će oni postati glavni
nositelji promjena. Te generacije su osjetile potrebu unijeti promjenu u svijet.
Oni su bili nositelji pokreta koji je okarakterizirao 1960.-e kao
revolucionarno i buntovno desetljeće; u SAD-u su dominirali kontrakulturalni
hippy i yuppie kontekst, politički aktivizam. Glavni moto tih buntovnih
generacija je bio „Ne vjeruj nikome starijem od 30!“[4]
No, taj čisto naravni oblik
življenja u čovjeku ne može izbrisati njegovu religioznu dimenziju, njegovu
težnju za transcendentnim, za vječnim, za duhovnim. „Čežnja za Bogom upisana je
čovjeku u srce, jer je od Boga i za Boga stvoren.“[5]
Čisto naravna društvena stvarnost šezdesetih godina, koja djeluje nagrizajuće
prema duhovnoj stvarnosti, rodila je oporbu u onim krugovima koji se sa takvom
ponudom ne zadovoljavaju.
S druge strane vrijeme je radikalnih
promjena unutar Katoličke Crkve potaknute od eklezioloških i pastoralnih uputa
Drugoga vatikanskog sabora. Događaju se promjene unutar Rimske kurije,
ustrojstvu župa i biskupija. U isto vrijeme osnivaju se različite molitvene
zajednice, organizirani oblici crkvenoga i obiteljskoga pastorala, želja da se
na različite načine živi evanđelje.[6]
Sabor je htio potaknuti vjernike da razmišljaju o danu Pedesetnice, o ulozi
Duha Svetoga u Crkvi,[7]
u njihovom životu. Želio je potaknuti vjernike da urone u dubine crkvenog blaga
kao što su otački spisi, a poglavito Sveto pismo. Sabor je upućivao na
razmišljanje: Je li iskustvo silaska Duha Svetoga koje je apostolima omogućilo
svladavanje straha, nešto što se više ne ponavlja? Može li to doživjeti svaki
vjernik? To je imalo odlučujuću ulogu na snažno duhovno gibanje koje će
uslijediti. To gibanje nije imalo početak u izvanjskim formama, nije
ustanovljeno nekim aktom crkvene hijerarhije.[8]
To se jasno vidi u opisu
početka karizmatskog pokreta u Rimokatoličkoj Crkvi. Uzroci nastanka pokreta
vežu se još uz sami kraj 19. stoljeća i početak 20. stoljeća. U to vrijeme
živjela je talijanska blaženica Helena Guerra. Odlikovala se pobožnošću prema
Duhu Svetom i imala je snažan utjecaj na vrhovni autoritet Rimokatoličke Crkve.[9] Više puta je pisala
tadašnjemu papi Leonu XIII. Plodovi komunikacije između pape Leona XIII. i
Helene su mnogobrojni:[10] godine 1895. papa Leon
XIII. uvodi Devetnicu Duhu Svetom papinskim pismom Provida Matris Charitas, zatim 1897. godine na svetkovinu Duhova
objavljuje encikliku Divinum illud munus,
da bi potom „U osvit dvadesetoga stoljeća – odnosno,
u noći između 31. prosinca 1899. godine i 1. siječnja 1900. godine, posvetio cijelu
Crkvu Duhu Svetome.“[11] Sam papa Leon XIII. je te
večeri zapjevao himan Veni Creatori
Spiritus. Njegova molitva Duhu Svetom nije ostala neuslišana. Uslijedio je
događaj iskustva „govora u jezicima“ u jednoj kući u Topeku koji će označiti
početak pentekostalizma, koji će se proširiti po cijelome svijetu. Pentekostni
pokret zahvatio je i Katoličku Crkvu i utjecao na nastanak Katoličke
karizmatske obnove.
Pokret Katoličke karizmatske obnove rođen je 1967. godine na sveučilištu
Duquesne u Pittsburgu.[12]
Godine 1966.[13]
nekoliko profesora laika (jedan on njih je bio Ralph Keifer) osjećaju se
razočaranim osobnim vjerskim dinamizmom pa odlaze na kongres Cursilos de
cristiandad i susreću Stevea Clarka i Ralpha Martina. Njihova su se
razmišljanja uglavnom podudarala. Stevea Clark je čitao knjigu „Križ i bodež“
koja donosi svjedočanstvo pastora koji je živio mirnim župničkim životom, a
onda je odjednom postao „prijatelj“ grješnika. Tvrdio je da je uzrok tome Duh
Sveti. Dva mjeseca profesori su zajedno razmatrali o tome i molili. U
međuvremenu je jedan od profesora, Ralph Keifer, pronašao knjigu koja govori o
glosolaliji. To ih je potaklo da se nakon nekoga vremena opet sastanu, a tema
njihove molitve bila je himan „Dođi Stvorče Duše Svet.“ Zatim su odlučili
potražiti neo-pentakostalce da im objasne kako primiti „krštenje u Duhu.“
Odlučili su sudjelovati na nekoliko njihovih molitvenih sastanaka. Zanimljivo
je da je prvi imao za temu Bogojavljenje (govori o Isusovu krštenju na rijeci
Jordanu). No, od njih četvoro jedini Ralph se odlučio vratiti. S njim i Patric
Bourgeiois koji je, također, bio profesor na Teološkomu fakultetu. Zamolili su
ih da polože ruke na njih i da se pomole. „Kad je to bilo učinjeno, oni su
doživjeli tipično pentekostalno iskustvo i počeli su govoriti u jezicima.“[14]
Dva mjeseca kasnije, tj. 18. i 19. siječnja,
na sveučilištu Duquesne, sastalo se tridesetak profesora i studenata. Na
neke od njih Ralph Keifer položio je ruke i oni su doživjeli isto iskustvo. U
isto vrijeme to doživljava i studentica Patricia Gallagher, u kapeli na temelju
spontane molitve, bez polaganja ruku.
Uslijedio je domino efekt te su svoje
iskustvo prenijeli drugim studentima. Pokret se proširio na sveučilište Notre
Dame (Indiana). Zatim na druga sveučilišta, samostane, župne zajednice. Proširio se po cijeloj Sjevernoj Americi.
Fra Ante Prološčić
[1] „Jedan od
nusproizvoda šezdesetih bila je seksualna revolucija. Američka novinarka Helen
Gurley Brown, urednica magazina Cosmopolitan, pozvala je 1962. mlade američke
djevojke da kažu: da seksu. Playbojev šef Hugh Heffner najavio je kraj
puritanizma. Seks više nije bio tabu tema američkog društva, a kontracepcijska
pilula koja se počela koristiti 1960. promijenila je seksualni život i pogled
na seksualnost. Do 1963. godine 1,3 milijuna američkih žena upotrebljavalo je
to sredstvo protiv začeća, a do 1970. gotovo dvije trećine udanih žena
koristilo je pilulu ili neku drugu vrstu kontracepcije. Seksualna revolucija
nije se odnosila samo na seksualne navike ljudi, već je postala dio javnoga i
političkog života. Slogani poput «Vodite ljubav, a ne rat!», ili «Što se više
bunim više vodim ljubav» postali su uobičajeni na prosvjednim skupovima protiv
Vijetnamskoga rata, rasizma ili licemjernoga moraliziranja srednjega sloja.
Seksualna revolucija oživjela je feminizam, koji se manifestirao kroz borbu za
ženska prava i demistificiranje stereotipa o nuklearnoj obitelji pedesetih
godina.“ Šezdesete-godine koje su
promijenile svijet, u: http://www.dazd.hr/images/izdavastvo-katalozi/sezdesete.pdf
(6. 5. 2017.).
[2] „Marihuana i nova sintetička droga
LSD postale su oblik oslobođenja od represije državnog aparata i
establishmenta, a među mladima je prevladavalo mišljenje da bi istinsko
demokratsko društvo trebalo ozakoniti uporabu droge“. “Šezdesete-godine koje su promijenile svijet, u: http://www.dazd.hr/images/izdavastvo-katalozi/sezdesete.pdf
(6. 5. 2017.).
[3] „Seks i droga,
simboli mladenačkoga bunta 1960-ih, predstavljali su oblik prkosa i otpora
postojećem sustavu društvenih i moralnih vrijednosti.“ “Šezdesete-godine koje su promijenile svijet, u: http://www.dazd.hr/images/izdavastvo-katalozi/sezdesete.pdf
(6. 5. 2017.).
[4] Šezdesete-godine koje su promijenile svijet, u: http://www.dazd.hr/images/izdavastvo-katalozi/sezdesete.pdf
(6. 5. 2017.).
[5] Hrvatska biskupska konferencija, Katekizam katoličke crkve (11. XI. 1992.),
Glas koncila, 1994., 27 (dalje: KKC).
[6] Usp. J. Mamić, „Duhovski pokreti u Crkvi“, 159.
[7] O ulozi Duha Svetoga u životu
Crkve i vjernika Sabor posebno govori u konstitucijama Lumen gentium i Dei verbum.
Usp. LG, 4, 8, 9.
Usp. Drugi vatikanski koncil,
Dogmatska konstitucija o Božanskoj objavi Dei
Verbum (18. XI. 1965.), Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 72008., 4,
8, 10, 12 (dalje: DV).
[8] Usp. T. Ivančić, Duhovni pokreti u Crkvi u Hrvata, str., 247. Ivančič upućuje da bi
prikladan naziv bio Duhovi pokreti, pokreti Duha, nego duhovni jer je riječ
“duhovan” dvoznačan.
[9] Uz blaženu Helenu Guerrau (1835. -
1914.) još jedna blaženica se u svojoj pobožnosti odlikovala štovanjem Duha
Svetoga: Sveta Maria iz Betlehema (1846. - 1878.), što baš i nije bilo tako
učestalo.
[10] Usp. Tomislav Pervan, „Ne u sili ni snazi, nego u Duhu Svetomu...“
(Zah 4,6), Katolički tjednik, 16 (2017.), 22., 10.-11.
[11] Leon XIII., Sveta Mariam iz Betlehema-glasnica Duha Svetoga, u: http://www.stellamaris-naklada.com/hr/sveci/sv.-mariam-iz-betlehema---glasnica-duha-svetoga,14.html (16.
3. 2017.).
[12] Usp. R.
Laurentin, Karizmatička obnova, 14.-19.
[13] Ako se poprate
događanja u cjelovitijem smislu onda se može uočiti da je to vrijeme nastanak
prve sotonističke crkve: Taj naziv dolazi od Antona Szandor LaVeya (1930. -
1997.), autora Sotonske biblije i utemeljitelja prve Sotonske crkve. LaVey je
navodno osnovao prvu Sotonsku crkvu 1966. godine. Kao samoproglašeni autoritet
o svemu što se tiče zla, počeo je držati tjedna predavanja po cijeni od 2
dolara po osobi. I tako se rodila Sotonska crkva. O nastanku sotonske crkve, u: http://hu-benedikt.hr/?p=12354
(15. 3. 2017.).
[14] Francis A. Sullivan, Karizme
i karizmatska obnova, Duh i voda, Jelsa, 1984., 46.
Hvala
OdgovoriIzbrišiBaš zanimljiv i informativan članak. :)