ATEIZAM I NIJEKANJE BOGA _ Nastanak

nastanak-ateizma

Ateizam shvaćamo kao nazor koji niječe svaku vrstu svetog, apsolutnoga ili božanskog (ukratko: Boga) koji ne bi bio čovjek ili empirijski dokaziv.

Ateizam je postkršćanski fenomen.

Premda se korijeni modernog ateizma naziru već u kasnom Srednjem vijeku. Tada se čovjek počinje buniti protiv Boga koji bi potiskivao i uništavao ljudsku slobodu i koji bi mogao naložiti nepravdu i zlo i ipak ostati pravedan.

Svijet sve više postaje predmetom znanstvenog istraživanja i tehničkog mijenjanja, a sve manje stvorenje Božje.

Javlja se ideja autonomije i svijeta i čovjeka koji svoj najaktualniji izraz pronalazi u Descartesovoj filozofiji subjektiviteta (ego cogitans, cogito ergo sum – ja mislim, mislim dakle jesam). Tu se razvija poseban pristup cjelini zbilje. Ljudska misao pokazuje u Descartesa svoju moć tako da dokazuje postojanje Boga kršćanske objave. Bog se pokazuje momentom čovjekovog samoostvarenja.

No od tog mišljenja mali je korak do: Ako je ljudska misao Boga postavila, ona ga može i skinuti. Ruku pod ruku s tim, a i kao posljedica religijskih ratova u srednjem vijeku dolazi se do ideje da je religiji temelj razum, tako ona postaje privatnom stvari čovjekove nutrine kao „odgojitelj“ onog dijela društva gdje svjetlo razuma i naravne religije prosvjetiteljstva još nije prodrlo. U prvi plan izbija svijet bez Boga i Bog bez svijeta.

Posljedica toga su ateizam i nihilizam.

Nastaju dva pravca: ateizam u ime autonomije svijeta i prirode te ateizam u ime autonomije čovjeka. Uz to ide ravnodušnost prema religioznom i onim posljednjim pitanjima egzistencije.

Čini se da je najbolji opis tog stanja dao Nietzsche opisujući „posljednjeg čovjeka“ koji pred tim pitanjima samo trepće očima:

„Evo! Pokazujem vam posljednjeg čovjeka! Što je ljubav? Što je stvaranje? Što je zvijezda? – tako pita posljednji čovjek i trepće očima. Zemlja će zatim postati mala, i po njoj će skakutati posljednji čovjek, koji sve čini malenim. Njegov je rod neistrebljiv kao i rod kukaca; posljednji čovjek živi najduže... Napustili su krajeve gdje je bilo teško živjeti: jer potrebna je toplina. Ljube još susjeda i trljaju se o njega: jer potrebna je toplina... - Od vremena do vremena malo otrova: to stvara ugodne sne. A najposlije mnogo otrova, kako bi umiranje bilo lako... - Nema pastira, postoji jedno stado! Svatko hoće isto, svi su jednaki: tko osjeća drugačije, odlazi dobrovoljno u ludnicu. - 'Nekada se varao cijeli svijet' — kažu najosjetljiviji i trepću očima. — Postaje se lukav i zna se sve što se dogodilo: tako se mogu svemu narugati do mile volje. Još se prepiru, ali se uskoro i mire - inače bi se pokvario želudac. — Postoje još mala zadovoljstva za dan i mala zadovoljstva za noć: no poštuje se zdravlje. — 'Pronašli smo sreću' - kažu posljednji ljudi i trepću očima« (usp. Nietzsche). - Unatoč svim humanističkim impulsima novovjekog ateizma čini se da smrt Boga u konačnici ipak vodi prema smrti čovjeka, a Bog opstaje unatoč svim proglašenjima njegove smrti.

Nastavit će se...

LITERATURA:

Stjepan Kušar, Bog kršćanske objave, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2001.



Kupite nešto lijepo preko naše stranice.
Kupi OVDJE


Nema komentara:

Objavi komentar