Besmrtnost duše _ Uskrsnuće i posljednji sud

besmrtnost-duše

Problem međurazdoblja:

„Starozavjetna vjera u vječni život dozrijevala je na dugačkom povijesnom putu. Plod je tog dozrijevanja istina koja glasi: Biti s Bogom jednako je živjeti. Novi je zavjet prihvatio tu istinu i obogatio je vjerom u Kristovo uskrsnuće. Ona od sada glasi: Biti s Kristom jednako je živjeti. Tko je s Kristom, taj vječno živi. Novi zavjet obuhvaća jednim pogledom vječni život koji u Kristu već posjedujemo i njegov konačni procvat u uskrsnuću. Sve sažimlje jedna istina: Krist je život. Pojedinosti tog života nisu važne. Novi zavjet ne postavlja antropološka pitanja o prekogrobnom životu. Ne zanima ga u kakvom se stanju nalaze oni koji su umrli, da li u tijelu ili izvan tijela. On naviješta vječni život jednom riječju Uskrsnuće. Uskrsnuće je biblijska formula za vječni život.“

Eshatološki credo Novog zavjeta uključuje tri istine:

  - Novi život u Kristu počinje već sada. „Tko vjeruje ima život vječni“ (Iv 6, 47).

   - Taj se život ne prekida tjelesnom smrću: „Tko god živi i vjeruje u mene neće umrijeti nikada“ (Iv 11, 26).

   - Cilj je tog života preobražaj čitava čovjeka u uskrsnuću mrtvih: »...i ja ću ga uskrisiti u posljednji dan« (v. Iv 6, 54; usp. Iv 5, 25. 28-29).

Da progovorimo još o uskrsnuću. Fabrice Hadjadj u svojoj knjizi Uskrsnuće upute za uporabu će reći: „Olako se optužuje srednji vijek, ali tako se tješi zbog promašaja našeg medijskog doba. Srednjovjekovni čovjek bio je puno pozitivniji nego što je to građanin multuimedija. On je gradio kuće, šivao odjeću, obrađivao zemlju, u njoj često sahranjivao i vlastitu djecu, često susretao gubave, pleso zajedno sa cijelim mjestom oko velikog ognja na Ivanje, skidao kapu pred likom Djevice, klao prase, naoružavao se kosom ili vilama da dočeka pobirača nameta. Pomalo sirovi tip za kojeg nitko nije mario.

Možda je bio u zabludi kad je vjerovao da je Zemlja ploča, ali joj je bio zaista blizu, krčio ju je, prekopavao, rahlio i branio, zasijavao, a mi je vidimo kao okrugli plavi planet, kao imaginarno tijelo kakvo gleda astronaut lebdeći usred ničega, gdje žito niti niče niti zri, nego ga on uzima izravno kao ekstra-mekane kriške iz plastične ambalaže koju je ponio sa sobom. Onaj je možda bio u zabludi kada je mislio da se Sunce okreće oko te zemaljske ploče, ali mu je ono bilo živa mjera njegovih ura, duljih ljeti, kraćih zimi, a svjestan je bio i blagodati kiše dok je za nas, turiste, kiša samo ružno vrijeme, a naši sati, koji se svode na satnice, mjere se digitalnim tajmerom.

Dakle, posve naravno, događaj nekog Uskrsloga teško je progutati onomu koji je naviknut na avatare, online profile, 3D objekte koji nisu rođeni, ni mrtvi, ni živi. Ali nekome tamo praktičnu i na manualni rad viklu čovi, nekom seljaku, mlinaru, štavilcu kože, nema sumnje, bilo je također nevjerojatno i teško razumjeti riječi: ˝Ako pšenično zrno, pavši u zemlju, ne umre, ostaje samo; ako li umre, donosi obilat rod˝ (Iv 12, 24), no bilo mu je to, ipak, nekako jednostavno, istinito kao proljeće, kao obnova zelenila, kao pojava zlata žitnog klasja…“[1]

Koliko je lakše jednostavnima i malenima povjerovati u eshatološke istine nego li čovjeku prosvjetiteljstva koji se nada sve odgovore dobiti od razuma.

Pokušaj odgovora na pitanje međurazdoblja:

Katolička teologija koja se oblikovala u srednjem vijeku, a glavni joj je predstavnik sveti Toma Akvinski, odgovara na to pitanje ovako: Čovjekova je duša besmrtna, ona je nosilac života, ona ne umire s tijelom, nije o njemu ovisna  ali je prema njemu usmjerena. Iza tjelesne smrti ona čezne za ponovnim sjedinjenjem s tijelom u uskrsnuću mrtvih. (…) Protiv njega digao se najprije Luther nazivajući ga otuđenjem vjere u pravcu filozofije. On tvrdi da čitav čovjek mora živjeti, ne tek duša, pa se žestoko protivio razlici između duše i tijela.

Neki novi katolički i protestantski teolozi obnavljaju Lutherov prigovor. Protive se nauku o besmrtnosti duše, a razlikovanje duše od tijela smatraju platonskim dualizmom. Prema Svetom pismu, vele oni, umire čitav čovjek. Besmrtnost duše nepoznata je Bibliji. Pridružuju im se i moderni antropolozi koji tvrde da je čovjek cjelina u kojoj nema mjesta razlici između duše i tijela. Pojam uskrsnuća za prirodne znanosti još je neprihvatljiviji nego pojam duše i tijela jer za njega nema podloge u ovozemnom iskustvu ni mogućnosti provjere eksperimentom.

Hoće li Bog uskrisiti onoga koji je već umro ili će ni iz čega stvoriti drugoga?

Neki katolički teolozi na to pitanje odgovaraju da se uskrsnuće tijela događa u času njegove smrti, a ne tek na sudnji dan. Glavni nedostatak ovih hipoteza je što niječu tjelesnu i eklezijalnu dimenziju uskrsnuća. Sveto pismo govori izričito o tome da će uskrsnuće u posljednji dan biti zajednički događaj svih spašenih i to događaj u tijelu. To je srž novozavjetne kerigme uskrsnuća.

Pojam besmrtne duše nije, naime, sadržaj vjere, njegov filozofski i logički okvir. Treba ga stoga brižno razlikovati od same vjere u vječni život kojemu on služi kao okvir.

Novi zavjet i pitanje međurazdoblja:

Prema Novom zavjetu, nema govora o prekidu života između smrti i uskrsnuća. Paralelni izvanbiblijski tekstovi potvrđuju to uvjerenje. Isus i apostoli kreću se u okviru židovskog teološkog shvaćanja. Novi će zavjet tom shvaćanju dati kristološku dimenziju.

Knjiga Etiopski Henoh (150 g. prije Krista) opisuje mjesto u kojem se nalaze duše pokojnika. Naziva ga šeol. Duše u njemu žive kao sjene. Mrtvi čekaju posljednji sud negdje na zapadu „u carstvu izlazećeg sunca“. Pravednici su odijeljeni od grešnika. Grešnici čekaju u mraku, pravednici u svjetlu. Posebno mjesto zauzimaju mučenici. Sakupljeni su oko izvora vode života. Stara Crkva preuzela je ove židovske predodžbe i uvrstila ih u tekst rimskog kanona.

Svježa voda, svjetlost i mir tri su uvjeta zdravog života. U tim se uvjetima prema Henohu nalaze duše pokojnih pravednika.

Isus veli: »Ja sam uskrsnuće i život« (Iv 11, 25). Svi koji s uz mene, sa mnom, u meni, oni su već uskrsnuli, oni žive Riječ „uz Isusova prsa“ bolje nego predodžba o Abrahamovu krilu tumači problem međurazdoblja. Abraham umro pa je „njegovo krilo“ samo simbol mira i skrovitosti. Isus je živ i zato žive svi koji su s njime sjedinjeni. Ovo, dakako, nije antropološki odgovor, nego svjetlo koje će Crkvi pomoći da pronađe i antropološke odgovore. Svijest o vječnom životu i o zajedništvu s Kristom toliko je jaka, da antropološko pitanje može slobodno nekoliko stoljeća čekati na rješenje. Ništa drugo nije važno dok znamo da su naši pokojni u Kristu, a to znači u životu.

Zajedništvo s Kristom nakon smrti kršćanski je opis međurazdoblja. Krist je sve ono na što su ljudska nadanja usmjerena. On je svjetlo, svježa voda, raj, mir…

Pavlova je osnovna misao, uvijek ista, a ona glasi: život s Kristom traje bez prekida. U poslanici Solunjanima on razlaže teologiju budućeg uskrsnuća, u poslanici Filipljanima misli na svoju vlastitu sudbinu. U smrtnoj je opasnosti pa se pita što će biti s njime nakon smrti. Zaključak je u oba slučaja isti: Krist je jamstvo života onima koji mu pripadaju. To je jedino što Pavla zanima pa on ne traži i ne daje antropološke informacije o načinu međurazdoblja.

Izraz „mrtvi u Kristu“ u Pavlovoj poslanici Solunjanima (4, 16) i izraz „želja mi je otići i biti s Kristom“ u poslanici Filipljanima (1, 23) kršćanska je definicija međurazdoblja. Po Pavlu granica između života i smrti je granica između „živjeti s njime“ i „biti rastavljen od njega“, od Krista.

Pavao želi samo jedno: „biti s Gospodinom“. Ipak se samo oko toga trudi da mu omili i da služi Crkvi. Spreman je ostati u tijelu jer je to za nju potrebnije. Kako vidimo, Pavao ni u svojim ranijim ni u kasnijim spisima ne traži odgovor na antropološka pitanja, nego neprestano ponavlja: Krist je život sada i u svakom budućem tada. Sve je ostalo nezanimljivo. U antropološkim pitanjima on jednostavno preuzima predodžbe koje su kod Židova bile raširene, te im daje kristološku jezgru i podlogu.

I završiti ću:

„Kad bi se Isus pojavio, pa i usred vaše sobe, ali kad to objavljivanje ne biste vidjeli kroz pokaznicu objavljene Riječi počev od Mojsija, Proroka, Psalama, bili biste nesposobni da mu pojmite značenje. Držali biste ga Zeusom, Mary Poppins ili trgovačkim putnikom, no ne Mesijom.“[2]

Isus je već hodao među nama, možda baš našim ulicama, našim parkovima ili možda je bio baš u vašem domu. Samo naše antene ne primaju njegov signal i kad nam je bio najbliže tada bi često okrenuli program, promijenili igricu ili smanjili ton. A za one koji pronađu taj iskonski, vječni signal sadašnjost se prelijeva u vječnost i takav na koncu iz „smrti prelazi u život“ s Kristom, sve do posljednjeg dana kada će se svi koji su živjeli s Bogom ponovno uzdići u život i dušom i tijelom. Kako će se to zbiti, pa Bogu je sve moguće.

LITERATURA:

Alfred Schneider, Eshatologija, Filozofsko-teološki institut Družbe Isusove, Zagreb, 2010.

Fabrice Hadjadj, Uskrsnuće upute za uporabu, Verbum, Split, 2017.

by Dominis


Kupite nešto lijepo preko naše stranice.
Kupi OVDJE

 


[1] Fabrice Hadjadj, Uskrsnuće upute za uporabu, Verbum, Split, 2017., str. 131-132

[2] Fabrice Hadjadj, Uskrsnuće upute za uporabu, Verbum, Split, 2017., str. 91

Nema komentara:

Objavi komentar