Teologija oslobođenja _ Leonardo Boff


Leonardo Boff je brazilski teolog i bivši svećenik, a sada franjevac laik. Jedan je od najpoznatijih zagovaratelja teologije oslobođenja. „Boff je završio studij teologije u Njemačkoj. Teologijom oslobođenja počeo se baviti u Brazilu, nakon što je u pastoralnom radu doživio probleme svojih ljudi, glad, bijedu, nerazvijenost. Tada se počeo pitati kako promatrati Crkvu u tom tako negativnom i okrutnom svijetu?“[1] Bazirat ćemo se na njegovu djelu „Crkva, karizma i vlast“ koje je podiglo prašinu u Crkvi pošto je u njemu kritički progovorio o crkvenim strukturama, o vlasti i moći unutar Crkve. Epilog toga je da je 1984. Leonardo Boff osuđen na godinu dana šutnje, a dijelovi ove knjige su kao i neki stavovi teologije oslobođenja osuđeni ili bolje reći kritizirani sa strane Kongregacije za nauk vjere i tadašnjeg predstojnika kard. Josepha Ratzingera (papa Benedikt XVI.). No mi ćemo ipak započeti pasusom iz Boffova kratkog članka „Teologija oslobođenja“ gdje on ovako veli: „Teologija oslobođenja, prva značajna teologija koja je nastala u Latinskoj Americi – a to znači na periferiji velikih i drevnih Crkava središnje Europe – znači teorijski trenutak crkvene prakse koja se iskušava od 60-ih godina po cijelom latinskoameričkom kontinentu. Osiromašivanje i društvena nepravda, s jedne strane, a obogaćivanje i dostup sve elitnijoj potrošnji, s druge, postajali su takvi da je uobičajeno prizivanje na ideologiju kako bi se prikrile suprotnosti i opravdalo postojeće stanje da je više nemoguće onim Crkvama u kojima se počela buditi svijest o njihovoj društvenoj odgovornosti. Teologija oslobođenja želi strogo i metodički uskladiti govor o vjeri i govor o društvu s gledišta siromašnih kako bi se prestalo sa sadašnjim društvom diskriminacije i isključenja. Kao i svaka misao duboko povezana s konkretnom praksom, stalno je izložena raspravi i osporavanju. Stoga je nužno ispitivati koje je temeljno pitanje teologije oslobođenja.“[2]

„U Boffovu slučaju, osim spornih postavki teologije oslobođenja, u pitanju je i određena ekleziološka vizija. U knjizi Crkva: karizma i vlast Boff nesistematski, u nizu konferencija, iznosi svoju ideju o ekleziogenezi – o rađanju Crkve. (...) Za Boffa je ekleziogeneza zapravo rađanje Crkve iz vjere siromaha, razumljiva je samo polazeći od iskustva bazičnih zajednica, napose onih u brazilskoj Crkvi. To iskustvo vodi i otkrivanju jednog novog oblika Crkve koja bi se rađala iz srca Božjeg naroda. Zato Boff ne smatra Crkvu nečim konačnim i definiranim; ona se može uvijek na novi način organizirati, a njezinoj se institucionalnosti može dati novi smisao. Odnos između hijerarhije i naroda može postati drukčiji, na drugi način mogu biti podijeljene uloge i ostvarene karizme.“[3] Pa veli kako Kraljevstvo Božje obuhvaća i svijet. „Svijet je mjesto povijesnog ostvarenja Kraljevstva.“[4] Potrebno je da se svijet oslobodi grijeha kako bi nastupilo Kraljevstvo u njemu, a tu nastupa Crkva.[5] „Crkva nije Kraljevstvo, – veli Boff – nego njegov znak (izričita konkretizacija) i sredstvo (medijacija) njegova implementiranja u svijet.“[6] Crkva više ne smije biti okrenuta prema unutra već izaći u svijet. Ne smije više biti ravnodušna spram svjetovne stvarnosti.[7] Teološki, takav model Crkve je prevladan na Drugom Vatikanskom saboru ali se tradicionalna praksa teško razgrađuje.[8]

Kada su ga optužili da se koristi marksističkom metodom u proučavanju društvene stvarnosti odgovorio je: „Marx nije ni otac ni kum teologije oslobođenja. Optužbe o povezanosti s marksizmom mogu nastati ako se teologija oslobođenja samo čita, ako se ne ide na njezine izvore nadahnuća i konkretnih borbi. On tvrdi da se samo iz knjiga, bez životnog konteksta ne može shvatiti teologija oslobođenja, te da se njezinom osudom nanosi nepravda siromasima. Marksizam je za teologiju oslobođenja društveno-političko posredništvo u otkrivanju stvarnosti, u traženju uzroka siromaštva, potlačenosti i emarginacije. Mnogi se teolozi koriste intuicijama marksizma, ali nakon analize prelaze na teološko tumačenje na temelju izvora vjere, Svetog pisma, tradicije, vjerskog osjećaja, crkvenog učiteljstva, mišljenja teologa i pučke religioznosti. Marksizam se, prema Boffu, kao blok suprotstavlja vjeri i kao takav ne smije se upotrijebiti u teologiji. No, ako se metoda odijeli od marksističke metafizike, onda metoda vrijedi onoliko koliko vrijedi, onoliko koliko otkriva stvarnost, tumači pojave. Povijest će odlučiti o vrijednosti takva prosuđivanja, zaključuje Boff. (...) Pravi problem nije marksizam, već strah od promjene ili u Crkvi ili u društvu – tvrdi Boff i dodaje da teologija oslobođenja može biti put u svakom tlačiteljskom sistemu, pa i u onom marksističkom.“[9]

Crkva je, veli nadalje Boff, povezana s vlašću i obraća se bogatima kako bi pomogla siromašnima. Stvorena je široka mreža organizacija za pomoć. Crkva postaje Crkva za siromašne, a ne Crkva sa siromašnima ili Crkva siromašnih.[10] No Boff kritizira takav tip Crkve kao konzervativan i ortodoksan i sumnjičav spram inovacija.[11] Pa se pita: „Kakva je budućnost tog modela?“[12] I odgovara kako je on duga daha zbog njegove jake povijesne podloge.[13] Ipak takav model zapada u krizu kada na vlast dođu autoritarne ili totalitarne vlade i počnu tlačiti narod. Borba za ljudska prava tada se ne vode javno nego dodirom između vojnih vođa i hijerarhijskih vrhova. Sve drugo bilo bi miješanje u politiku.[14] Ali kritički veli Boff: „Crkva treba da se izjašnjava o etičkom i/ili vjerskom karakteru političke prakse, što proizlazi iz njezina evangelizatorskog poslanja. No, taj model Crkve suviše se kompromitirao sa svjetovnim vlastima a da bi mogao, naravno, imati kritički stav spram tlačenja koja narodu zagorčavaju život.“[15] Crkva kakvu zagovara Boff nije više Crkva „za siromašne“ nego Crkva koja se rađa iz siromašnih koja je njihova i s njima.[16] „Ona se obraća svima, ali polazeći od siromašnih, njihovih zahtjeva i njihovih borbi.“[17]

„Boff želi novi način postojanja Crkve, koje bi jezgra trebalo da bude riječ i prisutnost svjetovnjaka, iz čega bi trebao proizaći novi oblik institucionalne prisutnosti kršćanstva u svijetu, jer bi po njemu sadašnji sistem bio obilježen "institucionalnom okorjelošću". Boff ne mjeri riječi i piše o "diktaturi papinstva", povredi ljudskih prava u Crkvi, kritizira biskupe da autoritarizmom pokrivaju vlastito neznanje, ali se, prema mišljenju drugih teologa, u svim njegovim tekstovima istodobno osjeća velika ljubav prema Crkvi. Boff ne isključuje institucionalni i hijerarhijski element u Crkvi, ali kritizira pretjeranosti i želi da u Crkvi bude ostvarena odgovornost svakog pojedinog vjernika. Njegovo posljednje djelo moglo bi se nazvati pozivom da načelo karizme dobije primat nad načelom hijerarhije. Zauzima se za pneumatološku Crkvu u kojoj je svaki kršćanin nositelj neke karizme, jer smatra da pneumatološki element stvara institucije i drži ih na životu. Crkva, naime, prema Boffu, ne može biti poistovjećena samo sa svojom strukturom ni samo s učiteljstvom, jer ju neprestano gradi i preobražava Duh Sveti kroz darove karizme.“[18] Za Boffa je „teologija zapravo umjetnost kombiniranja: kritički govor o vjeri zajedno s kritičkim govorom o društvenoj stvarnosti.“[19]

Postavlja se pitanje za Crkve trećeg svijeta: „Kako biti kršćaninom u svijetu osiromašenih i bijednih?“[20] Boff odgovara: „Potreban je proces oslobođenja u kojem će siromasi ponovno steći svoje sada omalovaženo dostojanstvo i surađivati u stvaranju društva koje ne mora biti bogato, nego pravedno i bratskije.“[21] Taj poziv, odnosno vapaj, mogao se još snažnije čuti od „latinoameričkih biskupa okupljenih u Puebli (1979.): „Iz srca raznih zemalja što tvore Latinsku Ameriku u nebo se diže sve upečatljiviji povik; to je krik naroda koji pati i koji traži pravdu, slobodu i poštovanje temeljnih prava ljudi i naroda... Povik je sve jači, žestok, a u pojedinim slučajevima i pun prijetnje... Situacija je obilježena nepravdom...“ (br. 87, 89, 90. usp. br. 28). Traži se pravda, optužuje se društvena i strukturalna nepravda.“[22] Kada toga postanemo svjesni to nam ne da spavati, to postaje uzrok grižnje savjesti kršćana i to potiče sve veći angažman crkava u borbi za socijalnu pravdu.[23]

„Na sve strane cvatu komisije Pravda i mir, povezane s crkvenim pastoralom na razini biskupija, župa i temeljnih crkvenih zajednica. Važno je sve više i više jačati taj oblik življenja vjere povezane s humanizacijom života. Zato treba usvojiti tri smjernice:

a) Zauzimanje za pravdu shvatiti kao odgovor na službeno učenje Crkve, pape i biskupa, te kao izraz zrelosti laika koji su kao vjernici utjelovljeni u konfliktnu stvarnost.

b) Djelotvorno poduprijeti pokret. Borba za pravdu niti je svetkovina, niti je filigran, niti je kitica ruža, niti je trenutak slatke smirenosti i romantičkog ushita. Ta je borba ulazak u sukob što ga implicira svako razotkrivanje nepravde. Ona znači živjeti u napetosti i podržavati duh mira usred sukoba; ne dopuštajući samome sebi da se podlegne instinktu osvete, odnosno farizejštine.

c) Sudjelovati u pokretu. Ima mjesta za sve, na različitim razinama angažmana i na različitim frontama, bilo u pravničkim skupinama, u proučavanju slučajeva, u doktrinarnom produbljavanju, u osvješćivanju itd.

Biskupi u Puebli dali su nam jasnu lekciju: „Za nas, danas, ljubav spram Boga mora se pretočiti ponajprije u djelo pravde za potlačene, u napor za oslobođenje onih kojima je to najpotrebnije“ (br. 327).“[24]      

Crkva bi po Boffu trebala prevladati iskušenje moći.[25] On smatra da se baš poput nekada jalove Sare žene Abrahamove sada u staroj i jalovoj Crkvi rađa novi život.[26] „Rađa se nova Crkva, u utrobi čovječanstva.“[27] On je naziva „Crkva osloboditeljica.“[28] A mi „možemo biti kršćani, a da ipak ne budemo staromodni; možemo biti ljudi vjere, a ipak angažirani za sudbinu društva; da se i u vječni život možemo nadati protiv svake nade, ne gubeći tlo pod nogama i ne prestajući se zauzimati u borbi za bolje sutra već ovdje, u našoj povijesti.“[29]

by Dominis


[1] Ema Vesely, Teologija oslobođenja (postanak, razvoj, dvojbe), u: Obnovljeni život, 41, 1986., https://hrcak.srce.hr/file/82203 , str. 36

[3] Ema Vesely, Teologija oslobođenja (postanak, razvoj, dvojbe), u: Obnovljeni život, 41, 1986., https://hrcak.srce.hr/file/82203 , str. 36-37

[4] Leonardo Boff, Crkva, karizma i vlast, Stvarnost, Zagreb, str. 25

[5] Usp. Isto, str. 25

[6] Isto, str. 25

[7] Usp. Isto, str. 26

[8] Usp. Isto, str. 27

[9] Ema Vesely, Teologija oslobođenja (postanak, razvoj, dvojbe), u: Obnovljeni život, 41, 1986., https://hrcak.srce.hr/file/82203 , str. 38

[10] Usp. Leonardo Boff, Crkva, karizma i vlast, Stvarnost, Zagreb, str. 27

[11] Usp. Isto, str. 27

[12] Isto, str. 28

[13] Usp. Isto, str. 28

[14] Usp. Isto, str. 28

[15] Isto, str. 28

[16] Usp. Isto, str. 32

[17] Isto, str. 32

[18] Ema Vesely, Teologija oslobođenja (postanak, razvoj, dvojbe), u: Obnovljeni život, 41, 1986., https://hrcak.srce.hr/file/82203 , str. 37

[19] Isto, str. 37

[20] Leonardo Boff, Crkva, karizma i vlast, Stvarnost, Zagreb, str. 41

[21] Isto, str. 41

[22] Isto, str. 44

[23] Usp. Isto, str. 44

[24] Isto, str. 54

[25] Usp. Isto, str. 75

[26] Usp. Isto, str. 90

[27] Isto, str. 90

[28] Usp. Isto, str. 147

[29] Isto, str. 151


Nema komentara:

Objavi komentar